نوشته شده توسط : من

بررسی چگونگی پیشرفت در مسیر مذاکرات ایران و گروه 1+5

 
 
دور سوم گفت‌وگوهای نمایندگان هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5، دقایقی پیش در هتل ریکسوس آلماتی قزاقستان از سر گرفته شد. پیش از شروع مذاکرات در دومین روز، سعید جلیلی و کاترین اشتون نمایندگان هیات‌های ایران و 1+5 دیداری دو جانبه با یکدیگر داشتند. مذاکرات روز نخست ایران و گروه موسوم به 1+5 در دو نوبت صبح و عصر به وقت آلماتی در مجموع حدود 5 ساعت به طول انجامید.

به گزارش پایگاه 598، دور سوم گفت‌وگوهای نمایندگان هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5، دقایقی پیش در هتل ریکسوس آلماتی قزاقستان از سر گرفته شد.

پیش از شروع مذاکرات در دومین روز، سعید جلیلی و کاترین اشتون نمایندگان هیات‌های ایران و 1+5 دیداری دو جانبه با یکدیگر داشتند.

دو طرف در این دیدار آخرین وضعیت مذاکرات و ابعاد مختلف مواضع دو طرف را به طور مشروح مورد بحث قرار دادند و چگونگی پیشرفت در مسیر مذاکرات میان دو طرف مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

علی باقری روز جمعه نیز با نمایندگان روسیه و چین در  1+5 دیدار کرد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین شب گذشته با اشاره به برگزاری دور دیگری از گفت‌وگوها میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 گفت: در مذاکرات آلماتی 2 جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای مشخص و راهگشایی را برای پیشبرد روند گفت و گوها ارائه کرد.

وی با بیان اینکه چند ماه گذشته ایران طرح جامعی را به نام طرح "مسکو" در مذاکرات ایران و 1+5 در روسیه به طرف مقابل ارائه کرد، افزود: این طرح ابعاد مختلف روند گفت و گوها را در بر می گرفت و مبنا و چارچوب هایی که لازم است تا گفت و گوها بر اساس آن استوار شود در دل آن دیده شده بود.

باقری ادامه داد: برای شکل گیری گفت و گوهای جامع بین ایران و شش کشور برنامه عملیاتی در آلماتی 2 ارائه شد که دربرگیرنده پیشنهادهای مشخص و راهگشایی برای حرکت گفت و گوها به سمت جلو بود. بر اساس آن چه که برخی می نامند، "گام هایی اعتمادساز" باید توسط دو طرف برداشته شود که این گام ها دور جدیدی از همکاری ها میان دو طرف را شکل می دهد.

وی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در برنامه عملیاتی خود پیشنهادهایش را به گونه ای تنظیم کرده است که گام های متقابل به صورت هم جنس، متقابل و هم وزن برداشته شوند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد که ایران بر این نظر است که این گام های اعتمادساز به عنوان بخشی از راه حل جامع حل و فصل موضوع دیده شود تا ما را به هدف نزدیک کند. این گام ها بخشی جدا یا در این که در کنار راه حل جامع دیده شود، نیست و نباید این گونه تلقی شود.

باقری با اشاره به نشست عصر در روز نخست خاطرنشان کرد: در جلسه عصر نمایندگان شش کشور سوال ها و ابهام های خود را مطرح کردند و دکتر جلیلی به تفصیل به همه ابهام ها پاسخ دادند و فرصتی شد که ابعاد و زوایای بیش تری از پیشنهادهای ایران برای همه توضیح داده و بیش تر تبیین شود.

این عضو تیم مذاکره کننده کشورمان با اشاره به دیدارهای دو جانبه اش با برخی از نمایندگان کشورهای گروه 1+5 در حاشیه روز نخست مذاکرات گفت: ملاقات خوبی با معان وزیر خارجه چین داشتم و ملاقاتم با معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 پرمحتوا بود.

باقری همچنین از احتمال برگزاری دیدارهای دو جانبه دیگر در روز شنبه خبر داد و افزود: انتظار داریم فردا دور دیگری از گفت و گوها برگزار شود تا دیدگاه های تکمیلی طرف مقابل را درباره پیشنهادی های مشخص ایران داشته باشیم.وی ابراز امیدواری کرد که طرف مقابل نسبت به پیشنهادهای ایران برخوردی سازنده داشته باشد تا به نتایج ملموس دست یابیم.

مذاکرات روز نخست ایران و گروه موسوم به 1+5 در دو نوبت صبح و عصر به وقت آلماتی در مجموع حدود 5 ساعت به طول انجامید.

ایران در آغاز مذاکرات برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن طرح جامع مسکو را در ابعاد کوچک تری ارایه و تاکید کرد که اقدام‌هایی که از آن به عنوان" گام اعتمادساز" یاد می‌شود باید بخشی از راه حل باشد نه جدای از آن یا در کنار آن دیده شود.

1+5 در چارچوب پیشنهادی که به ایران در آلماتی 1 ارایه کرد خواستار برداشتن گام‌های اعتماد ساز متقابل دو طرف شد و در این زمینه اقداماتی را برای انجام پیشنهاد انجام داد. ایران در نشست کارشناسی به این پیشنهادها پاسخ داد و اعلام کرد که گام‌های مورد نظر آنها که خواستار اجرای آن از سوی ایران هستتند در ازای گام‌هایی که آنها باید در مقابل ایران برای لغو تحریم‌ها بردارند متوازن نیست. در عین حال ایران خواستار مشخص شدن آغاز، ابعاد و سرانجام روند گفت‌وگوها و چگونگی حل و فصل مساله هسته‌یی شده است و معتقد است که "گام‌های اعتمادساز" نمی‌تواند خارج از روند گفت‌وگوها مطرح شود بلکه باید بخشی از راه حلی باشد که میان دو طرف به توافق برسد.

از این رو ایران در روز نخست مذاکرات در چارچوب طرح جامع مسکو، پیشنهادهای خود را برای شکل گیری یک روند در گفت‌وگو ارایه کرد. این پیشنهادها و توضیحات از سوی 1+5" جالب " توصیف شد در عین حال که معتقدند این توضیحات به "ایده‌های آن‌ها پاسخ کامل نمی‌دهد".

به نظر می‌آید در حال حاضر اختلاف نظر عمده دو طرف بر سر میز مذاکره علاوه بر اختلاف نظرهای محتوایی، شکلی نیز هست. ایران اصرار دارد آغاز تا انجام روند گفت‌وگوها از ابتدای کار مشخص باشد، اما 1+5 خواستار یک دوره (شش ماهه) اعتماد سازی میان دو طرف است.

هنوز واکنشی از سوی 1+5 و نماینده آن‌ها در مذاکرات با ایران درباره پیشنهاد ایران که روز جمعه ارایه شد صورت نگرفته است.


اصلاحات با آتش زدن اتوبوس!

 
 
این افراد که اقدام به آتش زدن سطل های زباله کردند قصدشان اصلاح در نحوه از بین بردن زباله ها بود؛ می خواستند به شهرداری نشان دهند همین وسط خیابان هم می شود زباله ها را آتش زد و اصلا نیاز نیست که زباله ها به مکان های دور برده و از بین ببرند!

گروه طنز ـ رها ابریشمی: هاشمی رفسنجانی اکثریت معترضان یا منتقدان به انتخابات 88 که به خیابانها آمدند، را وفادار به نظام و قانون اساسی خوانده و حرکت آنان را نوعی "اصلاح" دانسته که با اصل نظام مخالفتی ندارد. (لینک مطلب)

 

به نظر شما با توجه به اینکه برخی حرکت معترضان به انتخابات 88 را نوعی "اصلاح" دانسته اند؛ این "اصلاح" چه نوع اصلاحی است؟! و وفاداری آنها به نظام و قانون اساسی را از کجا می توان کشف نمود؟!

گزینه الف. آنهایی که سطل های زباله را آتش زدند خواهان "اصلاح" در زمینه حمل و نقل زباله ها و استفاده از سطل زباله مکانیزه بوده اند و کلا مشکلی با نظام و قانون اساسی نداشته اند! بعدش هم؛ در هیچ کجای قانون اساسی ننوشته اند که آتش زدن سطل زباله خلاف قانون است!

گزینه ب. این افراد که اقدام به آتش زدن سطل های زباله کردند قصدشان اصلاح در نحوه از بین بردن زباله ها بود؛ می خواستند به شهرداری نشان دهند همین وسط خیابان هم می شود زباله ها را آتش زد و اصلا نیاز نیست که زباله ها به مکان های دور برده و از بین ببرند!

گزینه ج. برخی افراد به خیابان ها آمدند و بصورت خیلی متمدنانه اقدام به تخریب و آتش زدن اتوبوس های شرکت واحد کردند. این افراد نیز منتقد به شلوغی بیش از اندازه اتوبوس های شرکت واحد بودند و قصدشان "اصلاح" بود؛ آنهم اصلاح وضعیت اتوبوس ها!

این افراد خیلی هم وفادار به ارزش ها بوده اند و دلیل این ناراحتی زیادشان این بوده است که در اتوبوس های شرکت واحد به دلیل شلوغی و جدانکردن درست بخش مردان و زنان؛ در برخی مواقع نگاه های مردان و زنان با یکدیگر برخورد می کرد! آنها اتوبوس ها را آتش زدند تا اصلاحاتی در این زمینه شکل گیرد!

البته ایند افراد قصد داشتند بعد از آتش زدن اتوبوس ها، مترو را هم آتش بزنند تا "اصلاح" در آنجا هم شکل گیرد. اما متاسفانه کبریت گیر نیاوردند و به هر کس هم گفتند "آتیش داری؟!"؛ نداشت!

گزینه د. برخی از معترضان که به خیابان آمدند و شعارهای نامربوط می دادند؛ قصدشان این بود که منجر به وفاداری بقیه شوند!! آنها با سرلوحه قرار دادن شعار "ادب از که آموختی، از بی ادبان!"، فکر می کردند می شود "وفا از که آموختی، از بی وفایان!" را هم در جامعه عملی کنند. به همین خاطر و برای اینکه تعداد وفاداران به نظام بیشتر شود، به خیابان رفتند و بی وفایی خود را به معرض نمایش گذاشتند!


فعالیت وهابیت تندرو و تجزیه طلب در خورستان

 
 

استان خوزستان در گذر از مراحل گوناگون تاریخی در حوزه‌های دینی، سیاسی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها، با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو بوده است.

شاید بتوان گفت که موضوع خودمختاری و استقلال‌طلبی خوزستان به‌طور مشخص و قابل طرح برای اولین‌بار توسط شیخ‌خزعل و با تحریک انگلیسی‌ها مطرح شد که این موضوع زمینه‌ساز برای شاهان مخلوع وقت، رضاشاه و محمدرضاشاه با هدف از بین بردن به اصطلاح عربیت در این منطقه بوده است.

خوزستان همواره برای حکومت وقت عراق از این مزیت برخوردار بوده است که درصد بالایی از اقوام عرب‌زبان را در خود جای داده و بیشتر تأسیسات نفتی مهم ایران در این منطقه قرار گرفته است. بیست ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تحریک و حمایت همه‌جانبه آمریکا و متحدانش، عراق به‌طور گسترده و همه‌جانبه به ایران حمله کرد. در این میان وجود همسایگان عرب‌زبان در امتداد کناره‌های جنوبی خلیج فارس که از صدور انقلاب به کشورهای خود هراسان بودند و انقلاب را خطری برای منافع خود می‌دیدند، موجب شد که آنان نیز به حمایت از عراق و تشویق گروه‌های قومی معاند علیه نظام بپردازند.

گروه‌هایی همچون «اتحادیه عرب خوزستان»، «جنبش ناسیونالیست عرب»، «جبهه‌التحریر خوزستان»، از جمله سازمان‌ها و تشکیلاتی بودند که اوایل سال 1358، فعالیت‌های خود را در خوزستان متمرکز ساخته و آشکارا به ترویج و گسترش اهداف و عقاید تجزیه‌طلبانه خود پرداختند.

در فروردین ماه سال 1384 به دنبال توطئه هدفمند ضدانقلاب و گروهک‌های خلق عرب و انتشار وسیع نامه جعلی منصوب به دفتر رئیس‌جمهوری وقت، در برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی تجزیه‌طلب، تحرکات وسیع و گسترده‌ای با سوءِاستفاده از فضای باز سیاسی آن زمان و بسترسازی ضدامنیتی که عوامل قوم‌گرای داخلی هم‌چون لجنه‌الوفاق فراهم کرده بودند، در بسیاری از مناطق شهر اهواز و سایر شهرستان‌های عرب‌نشین استان صورت گرفت.

ایجاد ناامنی، اغتشاش، تخریب اماکن دولتی و خصوصی، بمب‌گذاری و ترور، بخشی از اقداماتی است که توسط عناصر تجزیه‌طلب و ضدانقلاب عرب خوزستانی در آغاز فروردین ماه 1384 و طی اردیبهشت ماه همان سال دنبال گردید.

ترویج وهابی‌گری با هدف ایجاد شکاف و گسست مذهبی بین قومیت‌های استان، در دهه هفتاد در ادامه سایر فعالیت‌های قوم‌گرایانه و تجزیه‌طلبانه گروهک‌های عرب معاند شکل گرفته است که مشخصاً با پشتیبانی برخی از سرویس‌های اطلاعاتی، به‌ویژه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عربی در حوزه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد و اوج آن در سال‌های اخیر نمود و ظهور جدی و قابل تأملی یافته است.

تا اواخر دهه 60، اهل سنت در استان خوزستان تنها شامل اجتماعات محدود خانوادگی در مناطقی مانند اروندکنار در آبادان، هندیجان، مسجد بلوچ‌های آبادان و نیز افراد متفرقه‌ای از کردها و افاغنه‌ای بود که به‌عنوان کارگر فصلی و به‌صورت موقت به خوزستان تردد داشتند. این گروه عمدتاً و اصالتاً سُنّی مذهب بودند و هیچ‌گونه تشکیلات سازمان یافته‌ای در این خصوص نداشتند.

آنچه که امروزه به‌عنوان جریان سلفیت جهادی یا وهابیت در این استان مطرح است، در حقیقت محصول فعالیت اولین گروه‌های سلفی در استان است که در اواخر دهه 1360 و اوایل دهه 1370 آغاز گردید؛ پس از آن هسته‌های فکری و فرهنگی متعددی، متأثر از این جریان شکل گرفته و بدین ترتیب جریان جدیدی به نام حرکه السُنّی به‌عنوان هسته مهمی از جریان تبلیغی سلفیت در مناطق عرب‌نشین شکل گرفت.

به دنبال وقوع حوادث و ناآرامی‌های فروردین 1384 حقایق و مستندات روشن و شفافی به دست آمد که حاکی از فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی برخی از کشورهای عربی و حمایت آنان از تجزیه‌طلبان، با هدف تغییر مذهب تشیع در استان خوزستان در طی سال‌های قبل از شکل‌گیری این بحران بوده است.

وجه اشتراک اساسی و عمیق عرب‌های خوزستان با جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ایرانی بودن‌شان، شیعه بودن آن‌ها و اشتراک در مذهب است و از طرفی این مذهب وجه افتراق با حکومت‌های کشورهای عربی منطقه است و کشورهای عربی نیز حاضر به تشکیل یک دولت مستقل شیعی عربی در کنار خود نیستند، لذا راهکار تغییر مذهب را به گروه‌های تجزیه‌طلب ارائه دادند.

حقایق به دست آمده مبین آن بود که قوم‌گرایان افراطی برای کسب حمایت مالی و معنوی کشورهای عربی منطقه و روی کار آوردن یک حکومت سُنّی مذهب متمایل به آنان در استان خوزستان، تحرکات خود را پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز نمودند. در سال‌های اخیر به‌منظور ترویج وهابیت در خوزستان، شبکه‌های ماهواره‌ای متعددی از جمله شبکه‌های صفا، نور، وصال عربی، وصال فارسی، مکه، المجد، الفجر، المستقله و البدر و تعدادی ایستگاه رادیویی و بیش از یکصد سایت اینترنتی در فضای مجازی به تبلیغ وهابیت و جذب مخاطب مشغول هستند.

تهیه و توزیع کتاب، نشریه، اطلاعیه، لوح‌های فشرده و ده‌ها اقدام دیگر از جمله فعالیت‌هایی است که از ادامه فعالیت‌های تبلیغی وهابیت در حوزه نرم از سوی متعصبان کج‌فهم و ضدشیعی در ابعاد وسیعی در این استان صورت می‌گیرد. ضمن آنکه تاکنون از سوی عناصر سست بنیاد مذهبی، برخی از اقدامات عملیاتی چون تهدید انجام ترور و بمب‌گذاری در استان صورت گرفته است

فرقه ضاله وهابیت و فتاوای آن، توجیه مناسبی برای اقدامات تروریستی و ضدشیعی گروه‌های تجزیه‌طلب بوده، لذا علاوه بر کنار گذاشتن مذهب تشیع، گرویدن به وهابیت با هدف توجیه اعمال ترویستی نیز راهکار اصلی آن‌ها قرار گرفته است.

حضور جریان وهابیت در استان خوزستان در مقایسه با سایر مناطق مرزی کشور، از رابطه معنادار و متفاوتی برخوردار بوده که اذعان آن بسی جای تأمل دارد. این استان تنها محدوده مرزی کشور است که بی‌تردید اهالی آن مفتخر به ولایت امام علی(ع) و شیعه آن حضرت می‌باشند و بدون شک تا ظهور قطب عالم امکان و ناجی مستضعفین حضرت حجت(عج) این خطه مقدس تحت لوای پرچم الله‌اکبر و با اعتقاد راسخ‌تر به مذهب تشیع، تحویل آن حضرتش داده خواهد شد و هم‌چنان افتخار این را حفظ خواهد کرد که به گفته رهبر فرزانه انقلاب: «خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است.»


پاسخ هوشمندانه جلیلی به سوال انتخاباتی در آلماتي چه بود؟

 
 

تصویرگروه سیاسی: مذاکرات آلماتی 2 میان ایران و 1+5 در حالی امروز به پایان می‌رسد که اظهارات و رفتار طرف غربی نشان مي دهد كه تمایلی برای پیشرفت در موضوع هسته‌ای ایران حداقل تا پيش از انتخابات ریاست جمهوری از سوي غرب وجود ندارد.

به گزارش"رجانیوز"، رفتار طرف غربي در آستانه مذاكرات آلماتي 2 نشان مي دهد كه نزديك شدن به ايام انتخابات رياست جمهوري در ايران در محاسبات 1+5 وارد شده است چنانكه كشورهای طرف مذاکره با ایران منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران باشند تا با مشاهده رفتار ملت ایران در انتخابات بتوانند سیاست های خود در قبال ایران را تدوین کنند.

اين نكته اي است كه در سوالات دانشجويان دانشگاه ملي قزاقستان هم از سعيد جليلي پرسيده شد و البته با پاسخ هوشمنداني دبير شوراي عالي امنيت ملي مواجه شد.

سعید جلیلی  در دانشگاه فارابی قزاقستان در پاسخ به سوالی درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر موضع هسته‌ای کشورماان گفت: امروز دفاع از حقوق ملت ایران یک اجماع ملی است. دفاع از حق هسته ای ملت ایران حق مسلم ماست و مورد اجماع تمام آحاد و جریان های داخل ایران است. تاثیرش این است که پس از انتخابات، ملت ایران با شور بیشتری از حقوقش دفاع خواهد کرد.

به گفته سعید جلیلی حضور پرشور مردم ایران در انتخابات می تواند تاثیر بسزایی در مشخص کردن دوباره اشتباه محاسباتی غرب داشته باشد.

غربی ها پس از اعمال تحریم هایی که فلج کننده عنوان شده بود به دنبال آن بودند پشتیبانی مردم در حمایت از سیاست های کلان نظام را کمرنگ کنند که حضور پرشکوه ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن، غرب را متوجه اشتباه محاسباتی خود کرد.

رهبرمعظم انقلاب در فرمایشات خود در روز یکم فروردین در جمع زائران حرم رضوی نیز درباره تاثیر حضور مردم در انتخابات فرمودند : در درجه‌ی اول، گسترش مشاركت و حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات اهميت دارد. شور انتخاباتی در كشور و حضور مردم پای صندوقهای رأی ميتواند تهديدهای دشمنان را بی‌اثر كند؛ ميتواند دشمن را نااميد كند؛ ميتواند امنيت كشور را تأمين كند. ملت عزيز ما در همه‌ی نقاط كشور اين را بدانند؛ حضور گسترده‌ی آنها در پای صندوق رأی، در آينده‌ی كشور تأثير دارد؛ در امنيت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه‌ی مسائل مهم كشور تأثیر میگذارد. این نكته‌ی اول؛ كه انتخابات باید به توفیق الهی، به كمك پروردگار، با همت ملت ایران، با مشاركت گسترده تحقق پیدا كند.


 


 

امید مردم را حفظ کنید/مساله معيشت قطعا در اولويت اول است

 

در این ایام منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری رعایت اصول و ارزش‌ها دینی و اخلاقی در عرصه سیاسی کشور از سوی کسانی که در عرصه انتخابات فعال هستند، به ویژه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از همیشه انتظار می‌رود.
هر روز که به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري نزديکتر مي‌شويم با بالا گرفتن تحرکات انتخاباتي نامزد‌ها، شاهد هستيم، در پاره‌اي از موارد خصوصا طرفداران نامزد‌ها مطالبي را مطرح می‌کنند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که گاهي موجب تنش در جو سياسي کشور مي‌شود و بعضا فضاي سياسي را ملتهب و چالش‌هاي ناخواسته‌اي را دامن مي‌زنند که برازنده نظام سياسي کشور ما و شخص گوينده و يا نامزد مورد نظر وي نیست.

در این ایام رعایت اصول و ارزش‌ها دینی و اخلاقی در عرصه سیاسی کشور از سوی کسانی که در عرصه انتخابات فعال هستند، به ویژه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از همیشه انتظار می‌رود.

با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری باشگاه خبرنگاران به بازخواني رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره چگونگي انجام تبليغات، مناظرات فعاليت‌هاي انتخاباتي پرداخته است که ضرورت دارد کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين بيانات را که به منزله منشور اخلاقي انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌هاي خود قرار دهند.


***کسی که صندلی ریاست‌جمهوری را برای نان و نام و مقاصد سیاسی خود دنبال می‌کند به درد مردم نمی‌خورد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 18 دی‌ماه 1378 درباره ضرورت انجام کار با نیت خدایی می‌فرمایند: آن کسانی که خود را برای نامزدی آماده کرده اند، نیت خود را نیت خدایی کنند و برای خدمت بیایند؛ آن کسی که صندلی و این پست و این برگزیدگی را برای نان و نام و مقاصد سیاسی خود دنبال می‌کند، به درد این مردم نمی‌خورد.

ایشان 29 خرداد 1379 درباره همین موضوع  تصریح می‌کنند: بدون کمک الهي نمي‌توانيم کاري انجام دهيم؛ و کمک و رحمت الهي جز با توجّه و توسّل به او، جز با شستشوي دل، جز با خالص کردن نيّت، جز با کنار گذاشتن هدف‌هاي حقير و کوچک شخصي ميسّر نخواهد بود؛ و اين انقلاب، با اين روحيه و با اين حالت پيروز شد.


 

***كار را با اخلاص و براي خدا انجام دهید چون کار شما برای اداره یک کشور "اسلامی" است

 

مقام معظم رهبری 2 شهریور 1377 می‌فرمایند: من به برادران و خواهران يك توصيه عرض مى‌كنم، كار را بااخلاص و براى خدا انجام دهيد؛ چون كار شما براى اداره يك كشور اسلامى است و اين آن چيزى است كه خداوند متعال بزرگترين عبادت‌ها را در اين حد نمى شناسد. واقعاً اگر شما عاليترين عبادات فردى را محاسبه كنيد، در قبال اين قرار نمى گيرد كه انسان براى اداره يك كشور به شكل اسلامى تلاش كند. اين از همه تلاش‌هاى فردى - اگر با اخلاص انجام گيرد - بالاتر است.

 

ایشان 7 خرداد 1376 تاکید می‌کنند: بيش از همه چيز،‌ خدا را در نظر داشته باشيم؛‌ اين مهم است.


 

***ضرورت "آمادگی"، "استعداد" و "تعهد" برای انجام کار

12 مرداد 1372 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سه مسئولیت و آمادگی که باید در مسئولین وجود داشته باشد، عنوان می‌کنند: اول اينكه، براي نفس كار و عمل آماده باشد.

 

 

دوم، مساله آمادگي و استعداد و تعهد براي انجام كار است؛‌ به همان نحوي كه سياست‌هاي كلي و برنامه‌هاي اساسي كشور آن را اقتضا مي‌كند.


 

 

 

***بهره‌گيري از حمايت الهي با حفظ ايمان، تقوا و عمل صالح در میدان توطئه تبلیغاتی

 

معظم‌له همچنین 29 شهریور 1374 می‌فرمایند: مادامي که شما ايمان و تقوا و عمل صالح را براي خودتان حفظ مي کنيد؛ تمام قدرت خدا، تمام نواميس طبيعت و تمام امکانات يک گروه برگزيده در اختيار شماست. در ميدان سازندگي، در ميدان توطئه تبليغاتي، در ميدان مبارزه و تهاجم فرهنگي، در ميدان خُلقيّات مردم ... .

 

رهبر انقلاب درباره ضرورت گسترش روح ایمان و تقوا متذکر می‌شوند:

نكته مهم ديگر عبارت از گسترش روح ايمان و تقوا در تمام رده‌هاي شماست.(27 فروردین1370)

 

 

نظام را بايد بر پايه تقوا حفظ كرد؛ راه تقوا هم ذكر خداست.(23 تیر 1370)

 

 


***تاکید بر حفظ طهارت و تقوا و پاكيزگي در عمل

 

ایشان در تاریخ 12 مرداد 1372 با تاکید بر ضرورت حفظ طهارت و تقوا و حفظ پاكيزگى در عمل و اجتناب از هرگونه خداى ناكرده اختلاط با اهداف غير مشروع يا اهداف غير مقبول و غيراخلاقى است، می‌فرمایند: مدير خوب، مديرى است كه هر كارى را به عهده مى‌گيرد، با رعايت اصول اخلاقى صحيح، انجام دهد. در نظام اسلامى، چيزى كه به شدّت با آن مقابله مى‌شود، رسوخ فساد است. در نظام اسلامى، با اعتقاد بد و نادرست، اين‌طور مقابله نمى‌شود كه با عمل غير صحيح و عمل غيراخلاقى و خداى ناكرده رسوخ فساد مبارزه مى‌شود.


*** عمده مشكلات ملت‌ها اين بوده است كه مسئولان همتشان فقط برطرف كردن مشكلات مردم نبوده است

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 4 خرداد 1378 درباره ضرورت همت و دلسوزي براي رفع مشكلات مردم خاطر نشان می‌کنند: عمده مشكلات ملت‌ها به خاطر اين بوده كه مسئولان دلسوزي كه همتشان فقط برطرف كردن مشكلات مردم باشد،‌ در ميان آنها نبوده اند و يا كم بوده اند.


***امید مردم را حفظ کنید/مساله معيشت قطعا در اولويت اول است

 

رهبر معظم انقلاب 29 خرداد 1379 خطاب به مسئولین کشور می‌فرمایند: ... اولويت اول براي شما اين است كه اميد مردم را حفظ كنيد.مساله معيشت قطعا در اولويت اول است... اولويت‌ها را پيدا كنيد.

 

***سياست يعني اداره درستِ جامعه؛ اين جزو دين است

ایشان 5 مرداد 1381 درباره معنای سیاست از نظر اسلام عنوان می‌کنند: سياست به معناي پشت هم‌اندازي و فريب و دروغ گفتن به افکار عمومي مردم، مطلوب اسلام نيست. سياست يعني اداره درستِ جامعه؛ اين جزو دين است.

 

***مسئولین نظام جمهوری اسلامی باید دندان لذلیذ بی‌شماری را بکنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 26 خرداد 1372 در توصیه به مسئولان نظام جمهوی اسلامی می‌فرمایند: {مسئولین} این خدمت و این مسئولیت را برای بهره دنیای خودشان نخواهند. افراد مسئول در این نظام، باید دندان لذلذ بی‌شماری را بکنند از خیلی لذت‌ها باید بگذرند.


 





:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 فروردين 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: