نوشته شده توسط : من

 

فرا خوان برای مایوس کردن فتنه و سران فتنه

 
"22 بهمن امسال روز نمایش وحدت و همدلی و نماد قیام ملت سربلند ایران اسلامی علیه استکبار جهانی و مزدوران داخلی آنان مخصوصا نوکران (سران احمق فتنه ) حلقه بگوش صهیونیستها است."


 

 "22 بهمن‌ماه امسال  روز تجلی اتحاد ملی و انسجام اسلامی و وحدت اقشار مردم با گرایش‌های مختلف سیاسی و سلایق متفاوت است که حول محور ولایت فقیه، برای حفظ "استقلال، ‌آزادی و جمهوری اسلامی" در حرکت و تکاپو است."


 

"اینک با ورود به دهه چهارم از حیات پربرکت و طیبه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران "دهه پیشرفت و عدالت" و در سی و دومین سالگرد فجر پیروزی، پیام انقلاب اسلامی ایران در گوش میلیون‌ها آزاده حقیقت‌جو در سرتاسر گیتی طنین‌انداز می‌شود."


 

 

22 بهمن کسی در خانه نماند

 

 


 

 

"22 بهمن‌ماه، روز حرکت در رودخانه جوشان و توفنده وحدت و پیوستن به اقیانوس بی‌کران اراده و اقتدار ملی است و فرصتی برای سنجش حرکت انقلاب اسلامی و هموار کردن مسیر آن در جهت نیل به اهداف والای اسلامی - انسانی است."

 

"22 بهمن‌ماه نقطه عطفی در دفتر قطور خاطرات و افتخارات ملت آگاه ایران است که در بسیج تمامی نیروها و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی نقش بسزایی دارد."

"22 بهمن‌ماه میعادگاهی برای تجدد عهد مردم با یکدیگر، شهدا، امام شهدا، و مقام معظم رهبری برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی تا رسیدن به کمال انسانی و فتح قلل رفیع عزت و شرافت است."

 

تمامی گروه‌ها،‌جریان‌ها، احزاب سیاسی و کلیه‌ آحاد، اقشار و اصناف مردم شریف، ‌وفادار و انقلابی با تمامی سلایق و گرایشاتی که در مسیر پیشرفت و عدالت نظام مقدس جمهوری اسالمی ایران گام برمی‌دارند، می‌خواهد تا با حضور حماسی، آگاهانه، انقلابی، پرشور و گسترده خود در صفوی متحد و یکپارچه با فریاد "الله اکبر" و "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" در راهپیمایی مردمی یوم‌الله 22 بهمن‌ماه وحدت و اقتدار ملی خود را به منصه‌ی ظهور رسانده و با حضور انبوه و به موقع خود مشت محکمی بر دهان مستکبرین جهان و مزدوران داخلی آنها که با چهره نفاق جدید جبهه جدیدی در رویارویی با اسلام و ملت بزرگ ایران گشوده‌اند بکوبند و با نمایش وحدت ملی و حفظ هوشیاری، دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی را رسوا و زبون سازند."


22 بهمن امسال ادامه حماسه مردم در 9 دي سال گذشته است

آيت‌الله عبدالنبي نمازي، نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري در گفت‌وگو با کلمه ،‌ پيروزي انقلاب اسلامي را نعمت بي‌نظير و بي‌بديل آسماني دانست و اظهارداشت: خداوند بر ملت ايران و روحانيت شيعه منت گذاشت و به دست تواناي فقيهي بزرگ و نامدار نظام شاهنشاهي 2500 ساله را ساقط و به جاي آن نظام و انقلاب اسلامي شكل گرفت.

وي بر همين اساس تأسيس و اداره يك حكومت ديني براي مردم را نعمت بسيار بزرگي دانست كه حفظ و پاسداري از اين نعمت و پيوند ملت با آن را يكي از ضرورت‌ها و وظايف الزامي و عقلي جامعه ما عنوان كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه امروز مردم دنيا چه در شرق و چه در غرب از آتش ظلم و استبداد حكومت‌هاي خود مي‌سوزند، يادآورشد: نمونه بارز اين موضوع در حال حاضر در مصر، تونس، يمن و كشورهاي ديگر وجود دارد.

وي با تأكيد بر اينكه اين ملت‌ها تحت فشار و ظلم‌هاي بسيار حكومت‌هاي خود قرار گرفته‌اند، افزود: مردم مصر براي نجات از حكومت استبدادي‌ حاكم بر آنها در ميدان التحرير مستقر شده و از كار و زندگي خود دست كشيده‌اند.

آيت‌الله نمازي با بيان اينكه خداوند اين نعمت را در سال 57 نصيب ملت ايران كرد، افزود: به تدريج كشورهاي مسلمان و مسلمانان دنيا به سمت و سوي الگوبرداري از انقلاب اسلامي و حكومت ملت ايران حركت مي‌كنند.

وي بر همين اساس به حراست از انقلاب اسلامي با داشتن انسجام، اتحاد و تقواي سياسي اشاره كرد و اظهارداشت: وحدت سرمايه پيروزي انقلاب وحدت است؛ از اين رو نبايد اجازه داد كه به دليل برخي ندانم‌كاري‌ها و سهل‌انگاري‌ها به اين وحدت خدشه‌اي وارد شود بلكه بايد همه حول محور ولايت فقيه به مسئوليت‌ها و وظايف اسلامي و ملي خود بپردازند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم يكي از عرصه‌ها براي اعلام هبستگي و پايداري از نظام و انقلاب اسلامي را حضور در راهپيمايي 22 بهمن دانست و گفت: ملت ايران از آغاز انقلاب تا امروز وفاداري خود را به نظام، آرمان‌هاي امام راحل با حضور در راهپيمايي 22 بهمن و روز قدس نشان داده است.

وي در خاتمه به راهپيمايي باشكوه 9 دي اشاره و خاطرنشان‌كرد: ملت ايران وفاداري خود را به اسلام،‌ انقلاب و ولايت فقيه در 9 دي اعلام كرد و در ادامه اين حماسه در 22 بهمن امسال نيز ملت ايران با شور و احساسات افزوده بر گذشته در عرصه حضور پيدا خواهد كرد.


 
قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین گفت: آغاز شکاف بین اسلامیت و جمهوریت که منشاء فتنه در کشور بود، فاصله گرفتن افراد از اصول و عدم پایبندی آنها به ضدیت با استکبار و حمایت از مستضعفان است.

به گزارش کلمه ، سید‌مرتضی نبوی، قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین شب گذشته با حضور در برنامه «دیروز، امروز، فردا» با اشاره به مدیریت امام (ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: صحبت در خصوص یک شخصیت الهی و نورانی همچون حضرت امام (ره) نیاز به اظهار عجز دارد؛ امام راحل از آغاز نهضت در سال 49 کلام و بیانیه‌های بسیار جذابی داشتند که به دل می‌نشست.

وی ادامه داد: ویژگی الهی و عمل امام (ره) برای خدا باعث ایجاد مودت نسبت به ایشان در دل مردم شده بود و به تدریج شدت گرفت؛ پس از انقلاب نفوذ کلمه امام راحل فوق‌العاده بود و مودت ایشان در قلب مردم سیر تکاملی داشت.

نبوی افزود: مجلس خبرگان بعد از رحلت حضرت امام (ره) در فاصله کمی در خصوص انتخاب رهبر به نتیجه رسیدند و آن را اعلام کردند و با این اقدام آرامشی در جامعه ایجاد شد که در واقع با هدایت الهی حضرت امام (ره) صورت گرفت. از این رو تمام توطئه دشمنان که به جانشینی چشم داشتند، خنثی شد.

در زمان امام بسیار توطئه کردند تا انقلاب شکست بخورد

این فعال سیاسی با بیان اینکه دشمنان در زمان حضرت امام (ره) از هیچ توطئه‌ای برای شکست انقلاب غافل نبودند، تصریح کرد: آنها پیش‌بینی کردند بلافاصله پس از رحلت امام (ره) خلأیی در رهبری به وجود می‌آید که به دلیل نبود شخصیت مناسب انقلاب با شکست روبرو می‌شود؛ اما وقتی مجلس خبرگان تصمیم نهایی را گرفت باعث شکست دشمن و آرامش الهی علاقه‌مندان انقلاب اسلامی شد.

وی ادامه داد: پس از رحلت امام (ره) پشتیبان دیگری برای انقلاب اسلامی برگزیده شد و به اعتقاد صاحبنظران، رهبر جوانی به شیوه حضرت امام (ره) انقلاب را هدایت کرد.

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین بیان داشت: حضرت امام (ره) در اواخر عمرشان به این نتیجه رسیدند که شرط مرجعیت برای رهبری لازم نیست؛ لذا این مسئله در اصلاح قانون اساسی مطرح شد بر همین اساس عده‌ای از فضلای حوزه که معتقد به ملازمت مرجعیت و رهبری بودند با توضیحات حضرت امام (ره) قانع شدند؛ اما در مجلس خبرگان به نظر اول خود بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به نظر سابق خود بازگشتند، مرحوم آیت‌الله گلپایگانی را به عنوان رهبر پیشنهاد کرده و گفتند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قائم مقام ایشان شود اما این موضوع در مجلس خبرگان پذیرفته نشد.

نبوی گفت: علی‌‌رغم تصریح امام (ره) مبنی بر عدم الزام شرط مرجعیت برای رهبری در نامه تاریخی‌شان به مجلس خبرگان عده‌ای این مسئله را قبول نکردند.

دشمنان، عظمت رهبر انقلاب را سانسور می‌کنند

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: اکثریت مجلس سوم و دولت جزء مخالفان مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور بودند در حالی که رهبر معظم انقلاب اولین اقدامی که پس از منصوب شدن به رهبری انجام دادند دعوت از مجموعه مخالفان بود و به آنها فرمودند «نسبت ما با شما تغییر کرده و شما با آن تشکل روحانی که بنده عضو آن بودم هیچ فرقی ندارید» بنابراین ایشان از جایگاه رهبری با نسبت مساوی با همه رابطه برقرار کردند.

وی ادامه داد: برخی افراد توفیق تنظیم رابطه با مقام معظم رهبری را پیدا نکردند و دچار خسارت شدند هرچند این امر برای نظام و انقلاب هم خسارت محسوب می‌شود و امید است آنها این مسئله را جبران کنند.

نبوی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری مانند حضرت امام (ره) در جهت حفظ وحدت حرکت کردند، افزود: دشمنان در عین حال که شاهد از بین رفتن آرزوهای خود بودند تا مدت‌ها در صدد سانسور اخبار رهبری و القاء بی‌تاثیر بودن نقش ایشان در ایران بودند.

وی بر همین اساس تصریح کرد: دشمن برای سانسور رهبری و ایجاد اختلاف، اخبار رئیس‌جمهور وقت و تاثیر‌گذاری وی را بزرگنمایی می‌کرد از این رو شکستن این محاصره و سانسور مدت‌ها به طول انجامید چراکه آنها متوجه شدند مقام معظم رهبری مانند حضرت امام (ره) با قدرت و نشاط انقلاب را رهبری کرده و حرف اول را در جامعیت، وحدت، احساس آرامش و ثبات و تصمیم‌گیری به موقع می‌زنند.

برخی افراد پس از رحلت امام از مسیر امام زاویه گرفتند

این فعال سیاسی با اشاره به افرادی که پس از رحلت امام (ره) از مسیر ایشان فاصله گرفتند، یادآور شد: در زندگی اینگونه افراد نقطه‌ ضعفی احساس می‌شود که جدایی دین و سیاست از این موارد است، این افراد پس از رحلت امام (ره) نظرات و تحلیل‌های خود را در نشریات نوشته و معتقد بودند ما در زمان امام (ره) فقط از نظر سیاسی در خط امام(ره) بودیم.

وی ادامه داد: جریانی که بلافاصله پس از رحلت امام (ره) دچار انحراف از صراط مستقیم شد، دیانتشان در خدمت سیاست آنها بود لذا تجدیدنظرطلبی پدیده‌ای پس از انقلاب اسلامی است که تا زمان روشن شدن مسائل برای مردم به طول انجامید؛ چراکه این افراد جزء خانواده انقلاب بودند و در زمان حیات امام (ره) آنچنان از ولایت مطلقه فقیه حمایت می‌کردند که رقبای خود را به ضدیت با امام (ره) متهم کرده بودند.

نبوی با بیان اینکه افرادی که پس از رحلت امام (ره) دچار انحراف شدند در زمان حیات ایشان صرفا خود را پیرو خط امام (ره) می‌دانستند، عنوان کرد: حضرت امام (ره) دو جریان عمده روحانیت را که در زمان حیات ایشان در خانواده انقلاب شکل گرفت مورد تایید قرار دادند و فرمودند «تایید من از این دو جریان مادامی است که آنها پایبند به اصول ضداستکبار، حامی مستضعفان و پایبند به اسلام باشند» و این نکات به شکل دقیق در منشور برادری ذکر شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از رحلت امام (ره) برخی از افراد از این معیارها فاصله گرفته و صرف حجت شرعی داشتن موضوعی را کافی ندانستند و رأی مردم را مطرح کردند بنابراین این مسیر آغاز شکاف اسلامیت و جمهوریت و منشاء فتنه در کشور شد.

نبوی در خاتمه با بیان اینکه مجموعه افرادی که پس از رحلت امام (ره) دچار انحراف از مسیر ایشان شدند تجدید‌نظر طلب بودند، تصریح کرد: ریشه این مسئله در زمان حیات امام (ره) نیز وجود داشت اما برخی از آنها معتقد بودند که به دلیل وجود امام (ره) نظر قلبی خود را بیان نکرده‌اند وگرنه از اول نیز ولایت مطلقه فقیه را قبول نداشتند.


 

به گزارش کلمه ، مهدی یحیی‌نژاد؛ مدیر سایت «بالاترین» در آخرین نوشته در وبلاگ شخصی خود، از مردم ایران خواست تا اگر در روز 25بهمن به خیابان‌ها آمدند، تا تشکیل دولت انتقالی خیابان‌ها را ترک نکنند!

یحیی‌نژاد که پس از 21 ماه دوباره به اظهارنظر در وبلاگ شخصی‌اش به نام «ژرف» پرداخته است، در نوشته اخیر خود، ضمن انتقاد از میرحسین موسوی به عنوان رهبر ناآرامی‌های سال88 در تهران، از ایرانیان خواست تا اگر توانستند در روز 25 بهمن راهپیمایی تشکیل دهند، در خیابان‌ها بمانند.

مدیر سایت «بالاترین» در ادامه یادداشت خود به صورت غیر مستقیم به منشأ توهمات کاربرانش در سایت تحت مدیریت خود اشاره می‌کند و می‌نویسد: "اگر هم مردم تو خیابان ماندند و کار جلو رفت، وقت کشی نکنید، سریع تقاضای مشخص بدهید و یا دولت موقت تشکیل بدهید.

در این بین البته این فرد از دوستان خود در ایران می‌خواهد تا برای جلوگیری از “سوتی” برخی از رهبران جنبش مانند خاتمی، او را موقتا به یک کشور دیگر بفرستند!"

یحیی‌نژاد در بخش دیگری از نوشته خود، با انتقاد از سران ناآرامی‌های سال گذشته مدعی می‌شود که به برخی از آن‌ها تذکر داده است که نباید مردم به خانه برگردند: "یکبار مردم را فرستادید خانه گفتیم غافلگیر شدید برنامه ریزی نکرده بودید. اگر ایندفعه هم همان اشتباه را بکنید، مسئول به هدر رفتن هزینه‌هایی که مردم دادند شمایید".

این نوشته یحیی‌نژاد به دلیل توهم بسیار، در برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل ریدر مورد تمسخر و استهزاء قرار گرفته است.

از سوی دیگر این اظهارنظرها با توجه به فضای حاکم بر سایت «بالاترین» که عموما با واژه “توهم” مترادف می‌شود، بسیار قابل توجه است.

گفتنی است چند روز پیش عکس نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی منتشر شد که در آن از سوی موسوی و کروبی، از وزارت کشور صدور مجوز راهپیمایی به منظور “حمایت از مردم مصر” درخواست شده بود.

جالب این‌جاست که حتی این نامه هم از سوی برخی دنبال کنندگان اخبار این 2شخص، مورد تمسخر قرار گرفته بود.


 

 

ريزش و رويش صرفا مربوط به انقلاب اسلامی ايران نيست.
به گزارش کلمه ، مهدی طائب بابیان این مطلب گفت: اين يك مسئله تاريخی است كه از آغاز انقلاب اسلامی نيز وجود داشته است.
این محقق و پژوهشگر حوزه درگفتگو با کلمه میگوید: فرزندان حضرت آدم از ابتدا بد نبودند و هر دو تابع حضرت آدم هم بودند، ولی وقتی شيطان مطامع دنيوی را ارئه كرد، يكی از آن‌ها در دام اين مطامع افتاد و بازی اين لذت‌ها دنيوی را خورد و منحرف شد.
طائب معتقد است به همان دليل كه اين فرزند آدم به دليل گرايش به لذت‌های دنيوی، جاه‌طلبی، مقام‌ و پست خواهی از دايره حق بيرون رفت، دليل ريزش‌های انقلاب نيز همين است.
اين فعال سياسی با بيان اينكه اين ریزش‌ها در آينده نيز ادامه خواهد يافت، اظهار كرد: اين راهی است كه در برابر همه قرار دارد، لذا همه بايد به خدا پناه ببريم و چشمان باز باشد كه مبادا در دامی كه شيطان برای كسانی كه دچار ريزش شدند، گستراند، نيفتيم.
طائب در ادامه اين گفت‌وگو با تأكيد بر اينكه خواص معيار شناخت حق نيستند، اظهار كرد: خواص می‌توانند با انجام وظيفه خود، شاخص‌هايی را كه در بيان حجت‌های زمان يعنی چه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری وجود داشته و دارد را تبيين كنند.
اين كارشناس علوم دينی تأكيد كرد: خواص يعنی كسانی كه می‌دانند، و الزامی وجود ندارد كه هركس می‌داند اهل عمل هم باشد؛ ما يك عالم عامل داريم  يك عالم بی‌عمل، لذا هميشه نمی‌توان گفت كه خواص شاخص هستند. اين خواص اگر به وظيفه خود كه همان تبيين شاخص‌های خط حجت زمان است عمل كردند كه موفق هستند، ولی اگر عالم بی‌عمل شدند، زمين می‌خورند وسقوط می‌كنند.
وی با اشاره به تلاش‌هايی كه در دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی از سوی دشنمنان و برخی عوامل داخلی آن‌ها برای انحراف مسير انقلاب اظهار كرد: دشمن‌شناسی و بيداركردن مردم در مقابل دشمنان، شاخصه اصلی حركت بنيانگذار كبير انقلاب اسلامی است كه اين مسئله دشمنان را نگران كرده است و به مقابله برخواسته است و براساس آيات قران بهترين مقابله برای دشمنان تلاش برای خاموش كردن اين چراغ است.

 

کلمه :

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: ایران اسلامی در پی عزت و استقلال کشور‌های عزت و استقلال کشور‌های اسلامی است و این مهم در روح بیانات ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای کاملاً مشهود است.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس«توانا» با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه، اظهار داشت: خطبه‌های این هفته نمازجمعه همچون سایر خطابه‌های معظم‌له بسیار جامع الاطراف بود؛ بنابراین رهنمود‌های ولی امر مسلمین جهان در بخش‌های مختلف فرمایشات ایشان به ویژه در موضوع دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی می‌تواند سرفصل مباحث جامعه در این ایام باشد.

وی در خصوص بیانات رهبر انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب به طور مقایسه‌ای اسلام‌ستیزی رژیم شاه و متقابلاً گسترش اسلام به وسیله انقلاب اسلامی، وابستگی شدید حکومت پهلوی به بیگانگان و استقلال عمل نظام اسلامی، بی‌اعتنایی به مردم توسط رژیم منحوس پهلوی و اهتمام به تاثیر‌گذاری واقعی مردم بعد از پیروزی انقلاب را از پیامد‌های انقلاب اسلامی ذکر کردند.

امام جمعه موقت تهران همچنین تاکید کرد که شایسته است خفقان دوران رژیم سیاه پهلوی و آزادی، امروزه در نظام اسلامی مورد بحث و واکاوی کارشناسی تحلیل‌گران منصف انقلاب قرار گیرد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره رهنمود‌های رهبر انقلاب درباره ترفند‌های دشمنان برای شکست دادن انقلاب اسلامی، ایجاد درگیری خیابانی، جنگ‌های روانی، کودتا، تحمیل جنگ هشت‌ساله، تحریم‌های اقتصادی و سرانجام فتنه 88 را به عنوان آخرین نمایشنامه دشمن برای استحاله نظام اسلامی برشمرد و یادآور شد: به فضل الهی دشمن در تمام این توطئه‌ها ناکام مانده است.

وی همچنین با بیان اینکه دهه فجر امسال حال و هوای دیگری دارد، اضافه‌کرد: عمده‌ترین عامل تحرک و بیداری مردم مسلمان کشورهای شمال آفریقا و عرب، اسلام‌خواهی و عزّت‌طلبی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضور مردم در صحنه برای مقابله با حاکم خود فروخته‌شان که برده آمریکا و استکبار است، ریشه در مبانی اسلام دارد؛ بنابراین با صراحت و شجاعت خواستار خروج وی از کشورشان هستند.

وی یادآور شد: مردم مسلمان مصر از جانب رئیس‌جمهور نامبارک خود سال‌ها تحقیر شده‌اند و این در حالی است که مصر به عنوان یک کشور تأثیر‌گذار اسلامی زمانی پیشگام مبارزه با اسرائیل غاصب بود؛ اما امروز این حاکم خائن و خودفروخته، کشور مصر را تبدیل به پایگاه صهیونیست‌ها کرده است.

امام جمعه موقت تهران حضور مردم مصر در صحنه را هوشیارانه خواند و تاکید کرد: اتحاد مردم، لازمه رسیدن به اهداف و پیروزی است؛ بنابراین لازم است مردم مصر به خواسته ای کمتر از اهداف واقعی ملت مسلمان مصر تن ندهند و در این مسیر مراقب نفوذ و سم‌پاشی دشمن در جهت ایجاد انحراف در قیام خود باشند.

وی بیان داشت: ایران اسلامی در پی عزت و استقلال کشور‌های اسلامی است و این مهم در روح بیانات ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای کاملاً مشهود است.


 

کلمه: هنوز 10 سال از انتصاب حضرت آیت الله خامنه ای به امامت جمعه تهران نگذشته بود که پس از عروج آسمانی بنیانگذار انقلاب اسلامی، به وصیت امام خمینی، مجلس خبرگان امام جمعه تهران را به رهبری انقلاب برگزید.
 

 

 

امام جمعه تهران در دوران حیات امام، خطبه های تاریخ سازی را مانند خطبه 15 اسفند 1359 که در آن خشم انقلابی در برابر بنی صدر، جایش را به صبر به فرموده امام داده بود، خطبه غرا پس از عزل بنی صدر، خطبه روشنگرانه پس از پذیرش قطع نامه ایراد کرده بود.

در این نوشتار به هفت خطبه تاریخی و تاریخ ساز آیت الله خامنه ای در دوران رهبری ایشان می پردازیم:

خطبه اول

چهل روز از فقدان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران گذشته بود که آیت الله خامنه ای در روز 23 تیرماه 1368 بر منصب امامت جمعه قرار گرفت. شروع خطبه ها با صدای گریه و ناله مستعمعان همراه بود: «چهل روز از فقدان عظيم و مصيبت‏بار امام بزرگوارمان مى‏گذرد و اين اولين جمعه‏اى است كه من در فقدان آن عزيز به نماز جمعه مى‏آيم و با شما امت وفادار و ياران مخلص او روبه‏رو مى‏شوم. باور كردن اين حقيقت تلخ، بسيار سخت است. در طول سال‌هاى گذشته، تصور دنياى بى‏روح و فضاى افسرده و زندگى غم‏انگيزى كه در آن، امام و رهبر و مراد و معلم و مرشد و پدر و اميد ما حضور نداشته باشد، برايمان بسيار دشوار بود. پروردگارا! ما در اين مصيبت به تو پناه مى‏بريم، از تو تسلا مى‏جوييم، از تو كمك مى‏خواهيم و به تو شكوه مى‏كنيم. اى بقيةالله، اى حجةبن‏الحسن‏العسكرى! تسليت اين مصيبت بزرگ را به تو عرض مى‏كنيم.»

خطبه اول به امام اختصاص داشت: «اولين كار بزرگ او، احياى اسلام بود. دومين كار بزرگ او، اعاده‏ى روح عزت به مسلمين بود. سومين كار بزرگ او اين بود كه به مسلمان‌ها احساس درك امت اسلامى داد. چهارمين كار بزرگ او، ازاله‏ى يكى از مرتجع‌ترين و پليدترين و وابسته‏ترين رژيم‌هاى منطقه و جهان بود. ازاله‏ى حكومت پادشاهى در ايران، كار پنجم او، ايجاد حكومتى بر مبناى اسلام بود؛ چيزى كه به ذهن مسلمان‌ها و غيرمسلمان‌ها خطور نمى‏كرد. كار ششم او، ايجاد نهضت اسلامى در عالم بود. هفتمين كار بزرگ او، نگرشى جديد در فقه شيعه بود. كار هشتم او، ابطال باورهاى غلط در باب اخلاق فردى حكام بود. امام ما اين باور غلط را عوض كرد و نشان داد كه رهبر محبوب و معشوق يك ملت و ديگر مسلمانان عالم، مى‏تواند زندگى زاهدانه‏اى داشته باشد و به جاى كاخ‌هاى مجلل، در يك حسينيه از ديداركنندگان پذيرايى كند و با لباس و زبان و اخلاق انبيا با مردم برخورد كند. كار نهم او، احياى روحيه‏ى غرور و خودباورى در ملت ايران بود و بالاخره دهمين كار بزرگ او، اثبات اين نكته بود كه «نه شرقى و نه غربى»، يك اصل عملى و ممكن است.»

خطبه دوم اما با تشکر آغاز شد: «اولاً، از خبرگان منتخب مردم به خاطر حسن‏ظنى كه به اين بنده‏ى حقير ابراز داشتند و مسؤوليت بزرگ و سنگينى را بر دوش من نهادند، تشكر مى‏كنم. ثانياً، از آحاد ملت بزرگ ايران و گروه‌هاى پُرشور و وفادار كه در طول اين مدت به عنوان بيعت و اعلام وفادارى، با پيام و حضور و پياده‏روى و تهيه‏ى طومار و غيره، تأييد و حمايت خودشان را اعلام داشتند، صميمانه و با همه‏ى وجود تشكر مى‏كنم و به خاطر وفادارى بى‏نظيرشان نسبت به امام و مقتداى بزرگ امت در طول چهل روز عزاى عمومى، سپاسگزارم.»

در ادامه، مسیر ایران در دوران رهبری ترسیم شد: «ملت هميشه بايد بيدار باشد و وحدت كلمه‏ى خود را حفظ كند... شما از همه‏ى دشمنانتان قويتريد... بايد براى حركت، كمرمان را محكم ببنديم. ما ديگر جنگ نظامى نداريم؛ اما جنگ با موانع سازندگى پيش روى ماست. بايد كشورمان را بسازيم.»

و در انتها: «ياد امام هرگز از دل و جان ما رخت نخواهد بست. امام عزيز! مگر ممكن است ما تو را فراموش كنيم؟ يقيناً اين غم بزرگ همچنان ما را تا سالهاى متمادى همراهى خواهد كرد. امام عزيز! ما از امروز - كه عيد قربان است - باز هم به خاطر تو زندگى و تلاش را شروع مى‏كنيم؛ چون تو اين راه را مى‏خواستى و مى‏پسنديدى و مى‏طلبيدى.»

خطبه دوم

ده سال پس از رهبری آیت الله خامنه ای، روز جمعه 18 اردیبهشت سال 1377 مصادف با عاشورای حسینی بود و رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه بحث را به بیان عبرت‌هاي عاشورا کشاند: «بحث عبرت‌هاى عاشورا مخصوص زمانى است كه اسلام حاكميت داشته باشد. حداقل اين است كه بگوييم عمده اين بحث، مخصوص به اين زمان است؛ يعنى زمان ما و كشور ما، كه عبرت بگيريم. ما قضيه را اين‏گونه طرح كرديم كه چطور شد جامعه اسلامى به محوريت پيامبر عظيم‏الشأن، آن عشق مردم به او، آن ايمان عميق مردم به او، آن جامعه سر تا پا حماسه و شور دينى و آن احكامى كه بعداً مقدارى درباره آن عرض خواهم كرد، همين جامعه ساخته و پرداخته، همان مردم، حتى بعضى همان كسانى كه دوره‏هاى نزديك به پيامبر را ديده بودند، بعد از 50 سال كارشان به آن‏جا رسيد كه جمع شدند، فرزند همين پيامبر را با فجيع‌ترين وضعى كشتند؟! انحراف، عقبگرد، برگشتن به پشت سر، از اين بيشتر چه مى‏شود؟!»

اکنون بعد از گذشت 12 سال از زمان آن خطبه و گذراندن دوران تلخ دوم خرداد، خواندن هشدارهای مستقیم رهبری انقلاب بسیار گواراست: «اما همين حادثه باورنكردنى (عاشورا)، همين حادثه عجيب و حيرت‏انگيز، اتفاق افتاد. چه كسانى كردند؟ همان‌هايى كه به خدمتش مى‏آمدند و سلام و عرض اخلاص هم مى‏كردند. اين يعنى چه؟ معنايش اين است كه جامعه اسلامى در طول اين 50 سال، از معنويت و حقيقت اسلام تهى شده است. ظاهرش اسلامى است؛ اما باطنش پوك شده است. خطر اين‏جاست. نمازها برقرار است، نماز جماعت برقرار است، مردم هم اسم‌شان مسلمان است و عده‏اى هم طرفدار اهل‏بيتند! اهل‏بيت محترمند؛ آن روز هم در نهايت احترام بودند؛ اما در عين حال وقتى جامعه تهى و پوك شد، اين اتفاق مى‏افتد. حالا عبرت كجاست؟ عبرت اين‏جاست كه چه كار كنيم جامعه آن‏گونه نشود. ما بايد بفهميم كه آن‏جا چه شد كه جامعه به اين‏جا رسيد؟»

رهبر انقلاب در ادامه چند مثال از مال اندوزی سعد بن عاص، ابوموسی اشعری، طلحه و سعد ابی وقاص آوردند و پس از بیان این مثال ها این گونه نتیجه گرفتند: «عزيزان من! انسان اين تحولات اجتماعى را دير مى‏فهمد؛ بايد مراقب بود. تقوا يعنى اين. تقوا يعنى آن كسانى كه حوزه حاكميت‌شان شخص خودشان است، مواظب خودشان باشند. آن كسانى هم كه حوزه حاكميت‌شان از شخص خودشان وسيع‌تر است، هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب ديگران باشند. آن كسانى كه در رأسند، هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب كل جامعه باشند كه به سمت دنياطلبى، به سمت دل بستن به زخارف دنيا و به سمت خودخواهى نروند. اين معنايش آباد نكردن جامعه نيست؛ جامعه را آباد كنند و ثروت‌هاى فراوان به وجود آورند؛ اما براى شخص خودشان نخواهند؛ اين بد است. هر كس بتواند جامعه اسلامى را ثروتمند كند و كارهاى بزرگى انجام دهد، ثواب بزرگى كرده است. اين كسانى كه بحمدالله توانستند در اين چند سال كشور را بسازند، پرچم سازندگى را در اين كشور بلند كنند، كارهاى بزرگى را انجام دهند، اينها كارهاى خيلى خوبى كرده‏اند؛ اينها دنياطلبى نيست. دنياطلبى آن است كه كسى براى خود بخواهد؛ براى خود حركت كند؛ از بيت‏المال يا غير بيت‏المال، به فكر جمع كردن براى خود بيفتد؛ اين بد است. بايد مراقب باشيم. همه بايد مراقب باشند كه اين‏طور نشود. اگر مراقبت نباشد، آن وقت جامعه همين‏طور بتدريج از ارزش‌ها تهيدست مى‏شود و به نقطه‏اى مى‏رسد كه فقط يك پوسته ظاهرى باقى مى‏ماند. ناگهان يك امتحان بزرگ پيش مى‏آيد -امتحان قيام ابى‏عبدالله- آن وقت اين جامعه در اين امتحان مردود مى‏شود!»

خطبه سوم

18 روز از دی ماه سرد سال 1377 گذشته بود که رهبر انقلاب در اوج ماجرای قتل های زنجیره ای و فشار عجیب رسانه‌های زنجیره ای، خطبه‌هاي نمازجمعه تهران را ایراد کردند. ایشان در ابتدا این قتل ها را مشکوک عنوان کرده و فرمودند: «اين حادثه، حادثه بى‏سابقه‏اى براى كشور ما بود. تاكنون چنين حادثه‏اى براى ما پيش نيامده بود. براى مردم هم حادثه جديد و مهم و قابل توجهى بود.»

رهبر انقلاب در ادامه تمثیل زیبایی برای برخی رسانه های داخلی به کار بردند؛ "بچه بی عقل"؛ «بنده كه 20 سال است از نزديك با جزئيات برخوردهاى تبليغاتى با خودمان مواجهم، از اين جنجالى كه راديوهاى بيگانه در اين حادثه درست كردند، تعجب نمى‏كنم. البته از بعضى كارهاى خودي‌ها تعجب مى‏كنم! از كار بعضى از اين مطبوعاتي‌هاى خودى و رسانه‏هاى داخلى تعجب مى‏كنم! اينها درست مثل بچه بى‏عقلى عمل كردند كه پدرش مثلاً در يك برخورد زبانى با يك آدم خبيثِ بدجنسِ بدزبانى درگير باشد و اين بچه بى‏عقل هم از روى بى‏توجهى به موقعيت، بنا كند پدر خودش را مثلاً مسخره كردن! اينها چنين موضعى گرفتند. البته حالا اين نگاه خوشبينانه است؛ مبنى بر اين است كه اينها غرض و مرض و ارتباطى ندارند. اگر چنين باشد، كه بحث ديگرى است.»

رهبر انقلاب در ادامه از کادر و مسئولین وزارت اطلاعات تشکر کردند و فرموردند: «عده‏اى در صددند از وزارت اطلاعات انتقام بگيرند و حالا اين بهانه خوبى برايشان شده است! مسؤولان وزارت اطلاعات ما، بزرگ‌ترين خدمات را به اين كشور كردند. نيروهاى مؤمن و مخلص و صميمى، از همان روزهاى اول، داخل وزارت رفتند. من فراموش نمى‏كنم؛ چند وقتى از طرف شوراى انقلاب مأمور شدم كه به آن‏جا بروم و سركشى كنم. به آن‏جا رفتم؛ اتاق‌هايى را باز مى‏كرديم، مى‏ديديم كه در زيرزمين، جوانان تحصيلكرده و فهيم نشسته‏اند و براى خاطر اين مملكت، اين اسناد را دسته‏بندى و حفظ مى‏كنند؛ يعنى براى كشور اين اسناد را نگهداشتند. بعد قضاياى معارضين -گروهك منافقين و حزب توده- پيش آمد. اگر اين عناصرِ اطلاعات نبودند، اگر اين مجموعه نبود، شما خيال مى‏كنيد كه اين انقلاب جان سالم به‏در مى‏برد؟»

آیت الله خامنه ای پس از آن که داریوش فروهر را مخالف بی ضرر جمهوری اسلامی دانستند و بر پیگیری قضیه تاکید کردند، هشداری جدی نیز به پشت صحنه های قضیه قتل های زنجیره ای دادند؛ هشداری که بعدا نشان داد تحلیل رهبر انقلاب از این ماجراي مشکوک کاملا صحیح و مقارن با حقیقت بوده است: «عده‏اى عناصر سوءِ استفاده‏چى و فرصت‏طلب، در اين جنجال چند روزه، به خيال اين‏كه حالا وزارت اطلاعات قدرت و توانى ندارد؛ شير بى‏يال و دُم و اشكمى شده و مورد تهمت قرار گرفته است، سعى مى‏كنند كه فضاى كشور را از چتر امنيتى خالى فرض كنند. من به آنها هم نصيحت مى‏كنم كه اين اشتباه را نكنند. اشتباه نكنيد؛ اين انقلاب آسان به دست نيامده است. اين امنيتى كه در اين كشور هست، آسان به دست نيامده است. اين حكومت مردمى، به قيمت خون صدها هزار نفر از اين مردم به دست آمده است.»

خطبه چهارم

چند هفته از غائله کوی دانشگاه و آشوب در خیابان‌های تهران نگذشته بود که رهبر انقلاب اسلامی در بيستمین سالگرد اقامه اولین نمازجمعه تهران به دانشگاه تهران رفت تا با خطبه های امام گونه‌اش، آرامش را به کشور بازگرداند. در این خطبه بود که رهبر انقلاب برای اولین بار از فتنه سخن گفت: «خطرناك‌ترينِ اين حوادث، حادثه‏اى است كه فتنه باشد. فتنه، يعنى حادثه غبارآلودى كه انسان نتواند بفهمد چه كسى دوست و چه كسى دشمن است و چه كسى با غرض وارد ميدان شده و از كجا تحريك مى‏شود. فتنه‏ها را بايد با روشنگرى خاموش كرد. هر جا روشنگرى باشد، فتنه‏انگيز دستش كوتاه مى‏شود. هر جا حرف بى‏هدف، كار بى‏هدف، تيراندازى بى‏هدف، تهمت زدن بى‏هدف وجود داشته باشد، فتنه‏انگيز خوشحال مى‏گردد؛ - چون صحنه شلوغ مى‏شود.»

آیت الله خامنه ای در ادامه کد بسیار مهمی از اظهارات مقامات آمریکایی را فاش کردند: «مدتى پيش احساس مى‏شد كه مراكز عمده دشمنى با ملت ما، در انتظار حوادثى در ايران هستند؛ در حرف‌هايشان اين معنا روشن بود. در سال گذشته، رئيس سازمان جاسوسى كشور امريكا در گزارشى كه براى خودشان تهيه كرده بود و داد، اين‏طور گفت: در سال 1999 -يعنى همين سال جارى مسيحى- در ايران انتظار حوادثى را داريم كه در اين بيست سال گذشته -يعنى از اول انقلاب تاكنون- بى‏سابقه است! در واقع با اين زبان، نشان مى‏داد كه از چيزهايى پشت پرده مطلع است. بعضى از اين فراري‌هايى هم كه با دشمن همكارى مى‏كنند و به امريكا پناهنده هستند، شبيه اين حرف‌ها را زدند. يكى از همين وابستگان فرارى -آن‏طور كه در خبرها آمده بود- گفته بود كه ما سال آينده به ايران خواهيم رفت!»

رهبر انقلاب در ادامه به نخ تسبیح حوادث سال های 77 و 78 اشاره کردند. همچنين، تاسیس رادیو آزادی و تقویت رادیوهای بیگانه، تضعیف وزارت اطلاعات با قتل های مشکوک، درگیری های ساختگی برای ایجاد اغتشاش ذهنی در مردم، شایعه اختلاف و جنگ قدرت در میان مسئولین، تضعیف سپاه پاسدران، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و صداوسیما، تقویت دستگاه های جاسوسی از جمله اتفاقاتی بود که رهبری به آنها به عنوان زمینه سازی غائله کوی دانشگاه اشاره کردند.

رهبری درانتها آب پاکی را روی دست دشمن ریخت: «اين ملت ديگر حاضر نيست زير بار امريكا برود، اين ملت حاضر نيست مثل بعضى از ملت‌هاى ديگر، رژيمى را قبول كند كه آن رژيم براى كارهاى كوچك و بزرگ خود بايد از امريكا اجازه بگيرد؛ پس، اولين غلطى كه در محاسبه‏شان داشتند، اين بود كه ملت ايران را بد ارزيابى و محاسبه كردند.»

خطبه پنجم

در روز های ابتدایی فروردین 1382 و ساعاتی پس از اشغال بغداد توسط نیروهای آمریکایی، در حالی که برخی مسئولین مرعوب در حال نوشتن نامه تسلیم 2003 به مقصد کاخ سفید بودند، رهبر انقلاب در دومین جمعه سال، خطبه های نمازجمعه را ایراد کردند. ایشان ماجرای اشغال نظامی عراق را به چهار مساله تفکیک کردند: «اول سقوط صدام؛ مردم عراق از رفتن صدام خوشحالند؛ ما هم از رفتن صدام خوشحاليم. صدام آدمى ديكتاتور، بد، ظالم، ناپايبند به عهد و پيمان و بسيار شرور بود.

قضيه دوم، فجايعى است كه در اين مدت در عراق نسبت به مردم واقع شده است. اين فجايع چيزهايى نيست كه گم شود. ببينيد! سربازان بيگانه دست‌هاى مردان عرب را از پشت بستند، سرهايشان را با كوفيه‏هايشان بستند، روى زمين دمر دراز كردند، به رو خواباندند و با تفنگ بالاى سرشان ايستادند. اينها مگر كم مصيبتى است؟! اينها مگر جبران شدنى است؟! اين هم يك ماجراى بسيار مهم است. سرباز آمريكايى زنان محجبه عرب را بازرسى كند؛ جوان آمريكايى كه معلوم نيست كيست و از كجا آمده، بيايد زن عرب را كه با مقنعه و پوشيه و عبا سر تا پا پوشيده شده، بازرسى كند كه مبادا بمب داشته باشد! اينها حقوق بشر است، احترام به انسان‌هاست و احترام به آزادى انسان است كه اين دروغگوها ادعا مى‏كنند؟!

اما قضيه سوم، يعنى تجاوز نظامى به يك كشور به بهانه وجود سلاح كشتارِ جمعى. اين جزو زشت‏ترين و بدترين كارهاست و وجدان جهانى اين كار را محكوم كرد و نامشروع دانست.

قضيه چهارم، سلطه بعدى آمريكا بر عراق است. مى‏خواهند علاوه بر اين‏كه تجاوز كردند و اين فجايع و جنايات از آنها سرزده است، اداره عراق را آن هم به وسيله يك حاكم بيگانه -آمريكايى و نظامى كه يا صهيونيست است و يا كاملاً مرتبط به محافل صهيونيستى است- برعهده گيرند و او را در رأس يك كشور اسلامى و عربى غيور بگذارند. آنها به خيال خود بين خودشان يك تقسيم‏بندى كرده‏اند كه البته نشانه‏هاى اختلاف بين آمريكا و انگليس پيداست. بصره كه بوى نفتش كمى غليظ‌تر و به مناطق نفتى نزديك‌تر است و انگليسي‌‌ها هم كه خيلى از بوى نفت خوششان مى‏آيد، به انگليسي‌ها، و بغداد هم كه مركز قدرت است و آمريكايي‎ها نيز از قدرت‏نمايى خوش‌شان مى‏آيد، به آمريكايي‎ها رسيده‏است.»

رهبر انقلاب در ادامه چهارشکست سیاسی، ایدئولوژی، رسانه ای و ابهت نظامی را برای آمریکا پیش بینی کردند و در انتها برای پیروزی مردم عراق بر اشغالگران دعا کردند.

خطبه ششم

29خرداد سال 1388، یک هفته پس از انتخابات دهم ریاست جهوری، میلیون‌ها نفر از مردم تهران در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران جمع شده بودند تا نماز جمعه را به امامت آیت الله خامنه ای اقتدا کنند. ده ها شبکه تلوزیونی که از هفته ها قبل، ایران و انتخاباتش را موضوع یک خبری کرده بودند، خطبه های نماز جمعه را به صورت مستقیم پخش می کردند. سران فتنه نیز اگرچه مانند همیشه با مردم همراه نشدند و به نماز جمعه 29 خرداد نیامدند اما منتظر بودند که میوه یک هفته اغتشاش، اردو کشی خیابانی و فشار به رهبری را در روز 29 خرداد بچینند.

رهبر انقلاب اما خطبه اول نماز را با جمله ای آغاز کردند که می شد تا انتهای کار را پیش بینی کرد: «در مقابل حوادث گوناگون که دل‌ها را به تشویش و اضطراب می اندازد، باید به یاد و ذکر خدا پناه برد و به وعده های پروردگار اعتماد کرد که در این صورت، خداوند کریم آرامش روحی را بر مؤمنان نازل می کند و این سکینه و طمأنینه موجب محکم کردن دل‌ها و استواری گام‌ها خواهد شد.»

خطبه طوفانی 29 خرداد خطاب به ملت، نامزدهای ریاست جمهوری و نخبگان، فعالان سیاسی و نیز سران برخی دولت های مستکبر غربی بود.

رهبر انقلاب پس از تشکر متواضعانه از مردم، دو طرف مناظره ها را مقصر دانستند: «يك طرف به رئيس جمهور قانوني كشور، صريح‌ترين و خجالت آورترين اهانت‌ها و تهمت‌ها را بيان مي كرد و با پخش كارنامه هاي جعلي براي دولت، رئيس جمهور متكي به آراي مردم را دروغ‌گو، خرافاتي و رمال مي ناميد و اخلاق و قانون و انصاف را زير پا مي گذاشت و طرف ديگر هم، با اقداماتي مشابه، كارنامه درخشان 30 ساله انقلاب را كم‌رنگ جلوه مي داد و شخصيت‌هايي كه عمرشان را در راه نظام صرف كرده اند، زير سؤال مي برد و اتهاماتي را كه در مراجع قانوني اثبات نشده است، بيان مي كرد.»

آیت الله خامنه ای در ادامه به سابقه درخشان و شناخت 50 سال خود از آقای هاشمی رفسنجانی و در عين حال به اختلاف نظر خود با آقاي هاشمي رفسنجاني در موارد متعدد اشاره كردند و فرمودند: «اين اختلاف نظر طبيعي است و مردم ن



:: بازدید از این مطلب : 659

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: