نوشته شده توسط : من

حکم ولی فقیه تنها مسیر روشن حرکت متعالی است

آنچه در 32 سال اخير انقلاب اسلامي را با وجود همه توطئه‌ها، كودتاها، تحريم‌ها و فتنه‌ها بيمه كرده، قرار داشتن ولايت‌فقيه در رأس نظام و احكام حكومتي ولي‌فقيه است بنابراين دشمن قدرت از پا در آوردن چنين حكومتي را ندارد . . .


جایگاه ولی فقیه به عنوان راس خیمه نظام جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست . امام راحل عظیم الشان از ابتدای تشکیل نهضت اسلامی ولایت فقیه را به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات انقلاب نهادینه ساخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ولایت فقیه را به عنوان برجسته ترین جایگاه حکومتی کشور مطرح ساخت . در باب ولایت فقیه روایات و بحث های فرواوانی مطرح است که در این مجال فرصت پرداخت به آن نیست اما موضوعی که در این نوشتار با سه تن از چهره های حوزه علمیه در میان گذاشته و نظرات آنان را مطرح کردیم به جایگاه ولایت فقیه و نقش حکم حکومتی ولی فقیه در ساختار نظام اسلامی باز می گردد .

آیت الله سعیدی نماینده مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران و از چهره های برجسته حوزه علمیه با اشاره به الزامات ولی فقیه می گوید : در طول بيش از هزار سال كه از ايام غيبت مي‌گذرد، الزامات تحقق حاكميت ديني توسط ولي فقيه نبود تا اينكه در دوره ما اين اتفاق افتاد و زمينه رهبري ولي فقيه عادل و جامع‌الشرايط به دست امام راحل(ره) فراهم شد. اين اختياراتي كه فقيه جامع‌الشرايط دارد، از ناحيه امام زمان(عج) به او تفويض شده و از اين منظر اختيارات ولي فقيه اندازه امام معصوم(ع) بوده و تبعيت از او هم به همان اندازه واجب است. هركجا در راس حكومت، ولي خدا قرار گرفت، شاهد شكل‌گيري حاكميت الهي بوديم. براي مثال در زمان موسي‌بن عمران(ع) انقلاب توحيدي به ثمر رسيد و يا در زمان پيامبر اعظم(ص) يك نظام اسلامي تمام عيار شكل گرفت اما پس از رحلت رسول اكرم(ع) ديديم كه مسئله امامت با چالش‌هاي جدي مواجه شد كه موانع زيادي را پيش روي حاكميت قرار داد و البته مهمترين دليل آن نيز حذف رهبري الهي حكومت بود؛ مسئله‌اي كه در آن زمان، مردم آن را نفهميدند.

سعیدی ادامه می دهد : با نگاهي به اين تاريخ 1000 ساله غيبت در مي‌يابيم كه هرگاه مردم در تبعيت از ولي‌فقيه جمع شدند، به نتايجي معجزه‌گون رسيده‌اند. وقتي ميرزاي بزرگ فتواي تحريم تنباكو را داد و اين فتوا با تبعيت مردم متدين كشورمان روبرو شد، كار به جايي رسيد كه شاه قاجار مجبور شد تا اين قرار داد را لغو كند. اساس انقلاب اسلامي نيز مبتني بر همين تبعيت مردم از فرمان ولي‌فقيه شكل گرفت . در طول اين سه دهه نيز هر كجا مانند جنگ تحميلي مردم و خواص از رهبري تبعيت كردند، نتايج دلخواه بدست آمد كه البته اين فرمول در تمامي عرصها چه نبرد سخت و چه نيمه سخت و نرم بر همين منوال است اما هر جا تمرد صورت گرفته، به همان ميزان شهاد به بار آمدن زيان و چالش براي انقلاب بوديم.

نماینده ولی فقیه در سپاه در خصوص تخلف از فرمان ولی فقیه تصریح می کند : در حاكميت اسلامي، هماهنگ كننده و سياست گذار اصلي نظام طبق قانون اساسي، ولي‌فقيه است و تخلف از فرمان او نيز در حكم تخلف از فرمان خدا و امام زمان(عج) محسوب مي‌شود و بر همين اساس مي‌بينيم وقتي حضرت امام(ره) به آقاي منتظري گفتند كه بيت خود را از باند مهدي هاشمي پاك كند و او توجه نكرد، در حقيقت اين عدم تبعيت، نافرماني از دستورات الهي بود. هر جا مسئولين به نوعي در برابر ديدگاه رهبري كه ستون فقرات و خيمه انقلاب محسوب مي‌شود، ايستاده و اما و اگر آوردند، به همان نسبت نظام دچار تزلزل و چالش شده و ما نيز در اين فرايند سي ساله انقلاب به خوبي نقش و اثر ولي فقيه را مشاهده كرده‌ايم.

نماينده ولي فقيه در سپاه يكي از مهمترين نشانه‌هاي ولايت‌مداري را تبعيت محض از ولي فقيه می داند و می گوید : اگر مي‌خواهيم خدا و امام زمان(عج) از ما راضي باشند، بايد همين‌طور رفتار كرد نه مانند "اصحاب سبت " كه خدا آنها را از ماهيگيري در روز شنبه منع كرد اما آنها با حقه‌بازي كاري كردند كه به زعم خودشان هم نافرماني خدا نشده باشد و هم ماهي‌هاي روز شنبه را گرفته باشند و همين باعث شد تا خدا تمام آنها به علاوه‌ دو دسته ديگر يعني مباشرين و ساكتين در برابر نافرماني خود را عذاب كند چراكه آنها دستور خدا را به بازي گرفتند. ما بنا به فرموده حضرت امام(ره) مكلف به انجام وظيفه هستيم و در همين راستا بايد هميشه گوش به فرمان ولي خدا باشيم تا لطف و عنايت او نصيبمان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي ادامه می دهد: در همين دولت نيز در مقاطعي اختلاف ميان دستگاه‌ها رخ داد و فشار زيادي بر آقاي احمدي‌نژاد به عنوان رييس جمهور وارد شد تا او را از پا دربياورند اما اين رهبري بود كه به خاطر ارزش‌ها و شاخص‌هايي كه در دولت مي‌ديد، ايستاد و از آن دفاع كرد. اين موارد در مقابل حمايت‌هاي بي‌دريغ ايشان بسيار ناچيز است و مسئولين هم بايد با دل و جان اين موارد را بپذيرند چراكه ممكن است نفعي در آن باشد كه آنها متوجه نشوند ولي رهبري با اشراف كاملي كه دارند، اين موراد را درك مي‌كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي در بخش ديگري از گفتگوي خود به مسئله شيطنت رسانه‌هاي بيگانه در القاي دوگانگي در نظام گفت: بدون شك نظام اسلامي هماهنگ‌ترين و منسجم‌ترين حكمومت‌هاست در حالي كه مثلا در كشور امريكا ما بجاي دوگانگي با پنج‌گانگي روبرو هستيم كه در مسايل مختلف از جمله حوادث منطقه اختلافات زيادي ميان پنتاگون، رياست جمهوري، سيا، لابي صهيونيستي و كنگره وجود دارد و آنها مانده‌اند كه با اين موارد چه بكنند. اين شيطنت‌ها به منظور فرافكني صورت مي‌گيرد تا يكي از آرام‌ترين و باثبات‌ترين نظام‌هاي عالم را سست و بي‌پبات نشان دهند در حالي كه خودشان در اوج چالش و چنددستگي قرار دارند. البته وقتي دولت با اين سرعت در چند جبهه مشغول خدمت است، اين طبيعي است كه گاهي نقاط ضعفي هم بوجود بيايد كه لازم است رهبري آن را حل كند اما اين به معني دوگانگي در حكومت نيست.

آیت الله نمازی عضو دیگر مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به لزوم وجود نظام ولایی افزود : نظام الهي مبتني بر ولايت است و در تمام اديان الهي شريعت آسماني بر محور ولايت قرار داشته است. چنانچه ولايت وجود نداشته باشد نظام تكوين از بين خواهد رفت لذا ولايت ذاتي متعلق به خداي سبحان است. خداوند ولي انسان‌ها و اهل توحيد است بر همين اساس ذات اقدس او هم داراي ولايت تكويني است و هم ولايت تشريعي دارد. ولايت تشريعي به معناي وضع قانون است؛ اين ولايت يعني فرستادن شريعت و دين به معناي قانون زندگي است. اين ولايت در عصر پيامبر خاتم (ص) از سوي خداوند به وجود مبارك نبي‌اكرم و ائمه معصومين عليهم‌السلام تنفيد شد بنابراين در عصر غيبت ولايت كبري الهيه در دست امام زمان (عج) قرار دارد. با توجه به غيبت امام زمان (عج) خداوند براي دوران خلأ رهبري يك جانشين قرار داده و آن نايب كسي است كه شاگرد مكتب اهل‌بيت عليهم‌السلام و قرآن و شريعت است.

آیت الله نمازی همچنین اشاره می کند : ولايت مطلقه فقيه در عصر غيبت همان مرتبه نازله ولايت كبري الهيه بوده كه از آن امام زمان (عج) است؛ مسلمانان در زمان غيبت نمي‌توانند بدون سرپرست باشند لذا مردم بايد حول شخص فقيهي حركت كنند. چنانچه ولي‌امر در مسائلي كه مربوط به اداره نظام و سه قوه است تدبيري كنند، حتي اگر در قانون اساسي نيز ذكر نشده باشد لازم‌الاجراست چراكه اين نظر در چارچوب اسلام و مصالح مسلمين است.

حكم حكومتي به معناي مديريت جامعه است؛ فقيه داراي دو نوع نظر است يكي نظر فقهي كه همان فتوا بوده و مربوط به مسائل حلال و حرام است و نظر ديگر مربوط به حكم حكومتي است. فتوا براي كساني كه از مجتهد خود تقليد مي‌كنند واجب است اما حكمي كه از حاكم صادر مي‌شود بر تمام افراد جامعه واجب است و اين تفاوت حكم و فتوا محسوب مي‌شود. حكم حكومتي در ساير نظام‌هاي سياسي دنيا وجود ندارد و در ساير كشورها نظر يك حاكم براي مردم لازم‌الاجرا نيست هرچند گاهي آن را به زور تحميل مي‌كنند اما در نظام اسلامي حكم حاكم همان حكم الله است. آنچه در 32 سال اخير انقلاب اسلامي را با وجود همه توطئه‌ها، كودتاها، تحريم‌ها و فتنه‌ها بيمه كرده، قرار داشتن ولايت‌فقيه در رأس نظام و احكام حكومتي ولي‌فقيه است بنابراين دشمن قدرت از پا در آوردن چنين حكومتي را ندارد.

آیت الله قره باقی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این خصوص عقیده دارد : مدل حكومتي جمهوري اسلامي ايران بر پايه ولي‌فقيه كارآمدترين مدل حكومتي است چرا‌كه با حضور ولي‌فقيه‌ و فصل‌الخطاب بودن آن، هيچ‌بن بستي وجود ندارد. اگر احكام حكومتي امام راحل نبود، بني‌صدر جبهه ها را فلج و انقلاب را با مشكل جدي مواجه مي‌كرد، اما امام با قدرتي كه اسلام به ايشان داده بود، بني‌صدر را كنار گذاشت تا رزمندگان اسلام موفق به اجراي عمليات فتح‌المبين شوند. مشكل بني‌صدر اين بود كه نمي‌فهميد جلوي‌ولي فقيه ايستادن، يعني چه؟؛ بني‌صدر فكر مي‌كرد كه مردم به خاطر خودش به او رأي دادند، در حالي كه نمي‌دانست او بدون ولي‌فقيه هيچ‌مقبوليتي ندارد.
به هر حال این نظرات و بسیاری بررسی های دیگر نشان می دهد که انقلاب اسلامی ماندگاری خود را مدیون حضور ولی فقیه به عنوان شخصی که فارغ از نفسانیات تنها به اعتلای نظام اسلامی می پردازد است و جمهوری اسلامی ایران در 33 سال گذشته همه پیروزی های عظیم خود را مدیون درایت ولی فقیه به عنوان شخص اول نظام بوده است و در حال حاضر دستورات حکومتی و حتی غیر حکومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نه تنها موجب اختلال نیست بلکه بهترین راه برای نیل به اهداف متعالی کشورمان است .




منافقین: اشرف را به ما اجاره بدهید!


منافقین با درخواستی پر استیصال از دولت عراق خواستند آنها را از این کشور اخراج نکنند و آنها حاضرند پادگان اشرف را از دولت مرکزی عراق اجاره کنند.

به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط، سرکردگان فرقه تروریستی رجوی که تا به حال، با انکار حاکمیت مردم عراق بر خاک غصب شده پادگان اشرف،‌ خود را مدعی همیشگی این پادگان می‌دانستند، به وسیله یک میانجی، از دولت عراق درخواست کرده‌اند تا پادگان اشرف را به آنها اجاره دهد.

بر پایه این خبر، دولت عراق با رد این درخواست، اعلام کرده که برای اعمال حاکمیت مردم عراق بر خاک پادگان اشغال شده عراق جدید(اشرف) با هیچ کشور و گروهی وارد معامله نخواهد شد.
شایان ذکر است سرکرده منافقین قبل از حضور جدید پلیس عراق در پادگان اشرف،‌ اعلام کرده بود تنها با اخذ مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار حاضر به ترک این پادگان هستند.



با فساد در هر جا و هر مسند بايد برخورد شود


بازخواني فرمان 8 ماده‌اي رهبر معظم انقلاب:
با فساد در هر جا و هر مسند بايد برخورد شود

در امر مبارزه با فساد نبايد هيچ تبعيضي ديده شود. هيچكس و هيچ نهاد و دستگاهي نبايد استثنا شود
رهبر معظم انقلاب تأكيد كردند: در امر مبارزه با فساد نبايد هيچ تبعيضي ديده شود. هيچكس و هيچ نهاد و دستگاهي نبايد استثنا شود . هيچ شخص يا نهاد نمي تواند با عذر انتساب به اين جانب يا ديگر مسئولان كشور خود را از حساب كشي معاف بشمارد با فساد در هر جا و هر مسند بايد برخورد يكسان صورت گيرد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس حضرت آيه‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب 10 سال پيش در چنين روزي به رؤساي قواي سه گانه فرمان مهمي در خصوص مبارزه همه جانبه و سازمان يافته با مفاسد مالي و اقتصادي صادر كردند.
متن فرمان مقام معظم رهبري به رؤساي قواي سه گانه بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرات آقايان رؤساي محترم قواي سه گانه دامت تاييدائهم
تشكيل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي طرح مبارزه با فساد كه دو قوه ي مجريه و قضاييه بدان همت گماشته اند عزم جدي مسئولان را به اقدام در اين امر اساسي و حياتي نويد مي دهد . حكومتي كه مفتخر به الگو ساختن نظام علوي است بايد در همه حال تكليف بزرگ خود را كم كردن فاصله ي طولاني خويش با نظام آرماني علوي و اسلامي بداند و اين جهادي از سر اخلاص و همتي سست ناپذير مي طلبد. جمهوري اسلامي كه جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامي هدفي ندارد نبايد در اين راه دچار غفلت شود . رفتار قاطع و منصفانه ي علوي را بايد در مد نظر داشته باشد و به كمك الهي و حمايت مردمي كه عدالت و انصاف را قدر مي دانند تكيه كند.
نامگذاري امسال به نام مبارك ((رفتار علوي)) فرصت مناسبي است كه شما برادران عزيز مراقبت از سلامت نظام را كه بحمدالله در سالهاي گذشته همواره در كار بوده فعاليتي تازه نفس و سازمان يافته ببخشيد و با همكاري و اتحاد افق ها را در برابر چشم اين ملت نجيب و مؤمن روشنتر و شفاف تر سازيد . امروز كشور ما تشنه ي فعاليت اقتصادي سالم و ايجاد اشتغال براي جوانان و سرمايه گذاري مطمئن است و اين همه به فضايي نيازمند است كه در آن سرمايه گذار و صنعت گر و عنصر فعال در كشاورزي و مبتكر علمي و جوينده ي كار و همه ي قشر ها از صحت و سلامت ارتباطات حكومتي و امانت و صداقت متصديان امور مالي و اقتصادي مطمئن بوده و احساس امنيت و آرامش كنند . اگر دست مفسدان و سوء استفاده كنندگان از امكانات حكومتي قطع نشود و اگر امتيازطلبان و زياده خواهان پر مدعا و انحصار جو طرد نشوند سرمايه گذار و توليد كننده و اشتغال طلب همه احساس ناامني و نوميدي خواهند كرد و كساني از آن به استفاده از راه هاي نامشروع و غير قانوني تشويق خواهند شد.
خشكانيدن ريشه ي فساد مالي و اقتصادي و عمل قاطع و گره گشا در اين باره مستلزم اقدام همه جانبه به وسيله ي قواي سه گانه مخصوصا دو قوه ي مجريه و قضاييه است. قوه ي مجريه با نظارتي سازمان يافته و بي اغماض از بروز و رشد فساد مالي در دستگاه ها پيشگيري كند و قوه ي قضاييه با استفاده از كارشناسان و قضات قاطع و پاكدامن مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالي كشور بردارد. بديهي است كه نقش قوه ي مقننه در وضع قوانين كه موجب تسهيل راه كارهاي قانوني است و نيز در ايفاء وظيفه ي نظارت بسيار مهم و كار ساز است.
لازم است نكاتي را به حضرات آقايان و ديگر دست اندركاران كشور كه مي توانند در مبارزه بافساد نقش ايفا كنند تذكر دهم
1- با آغاز مبارزه جدي با فساد اقتصادي و مالي يقينا زمزمه ها و به تدريج فريادها و نعره هاي مخالفت با آن بلند خواهد شد. اين مخالفت ها عمدتا از سوي كساني خواهد بود كه از اين اقدام بزرگ متضرر مي شوند و طبيعي است بددلاني كه با سعادت ملت و كشور مخالفند يا ساده دلاني كه از القايات آنان تاثير پذيرفته اند با آنان هم صدا شوند . اين مخالفت ها نبايد در عزم راسخ شما ترديد بيفكند! به مسئولان خير خواه در قواي سه گانه بياموزيد كه تسامح در مبارزه با فساد به نوعي هم دستي با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومي به دستگاه ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعيت و عدم تزلزل خود را نشان دهد.
2- ممكن است كساني به خطا تصور كنند كه مبارزه با مفسدان و سوء استفاده كنندگان از ثروت هاي ملي موجب ناامني اقتصادي و فرار سرمايه ها است. به اين اشخاص تفهيم كنند كه به عكس اين مبارزه موجب امنيت فضاي اقتصادي و اطمينان كساني كه مي خواهند فعاليت سالم اقتصادي داشته باشند توليد كنندگان اين كشور خود نخستين قربانيان فساد مالي و اقتصاد ناسالمند.
3- كار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه ي قضاييه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپاريد. دستي كه مي خواهد با ناپاكي دربيفتد بايد خود پاك باشد و كساني كه مي خواهند در راه اصلاح عمل كنند بايد خود برخوردار از صلاح باشند.
4- ضربه ي عدالت بايد قاطع ولي در عين حال دقيق و ظريف باشد. متهم كردن بي گناهان يا معامله ي يكسان ميان خيانت و اشتباه يا يكسان گرفتن گناهان كوچك با گناهان بزرگ جايز نيست . مديران درستكار و صالح و خدمتگزار كه بي گمان اكثريت كارگزاران در قواي سه گانه كشور را تشكيل مي دهند نبايد مورد سوءظن و در معرض اهانت قرار گيرند و يا احساس ناامني كنند چه نيكو است كه تشويق صالحان و خدمتگزاران نيز در كنار مقابله با فساد و مفسد وظيفه اي مهم شناخته شود.
5- بخش هاي مختلف نظارتي در سه قوه از قبيل سازمان بازرسي كل كشور ديوان محاسبات و وزارت اطلاعات بايد با همكاري صميمانه نقاط دچار آسيب در گردش مالي و اقتصادي كشور را به درستي شناسايي كنند و محاكم قضايي و نيز مسئولان آسيب زدايي در هر مورد را ياري رسانند.
6- وزارت اطلاعات موظف است در چارچوب وظايف قانوني خود نقاط آسيب پذير در فعاليت هاي اقتصادي دولتي كلان مانند معاملات و قراردادهاي خارجي و سرمايه گذاري هاي بزرگ طرح هاي ملي و نيز مراكز مهم تصميم گيري اقتصادي و پولي كشور را پوشش اطلاعاتي دهد و به دولت و دستگاه قضايي در تحقق سلامت اقتصادي ياري رسانند و به طور منظم به رييس جمهور گزارش دهد.
7- در امر مبارزه با فساد نبايد هيچ تبعيضي ديده شود. هيچكس و هيچ نهاد و دستگاهي نبايد استثنا شود . هيچ شخص يا نهاد نمي تواند با عذر انتساب به اين جانب يا ديگر مسئولان كشور خود را از حساب كشي معاف بشمارد با فساد در هر جا و هر مسند بايد برخورد يكسان صورت گيرد.
8- با اين امر مهم وحياتي نبايد به گونه ي شعاري تبليغاتي و تظاهر گونه رفتار شود. به جاي تبليغات بايد آثار و بركات عمل مشهود گردد به دست اندركاران اين مهم تاكيد كنيد كه به جاي پرداختن به ريشه ها و ام الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهاي كوچك نروند و نقاط اصلي را رها نكنند . هر گونه اطلاع رساني به افكار عمومي كه البته در جاي خود لازم است بايد به دور از اظهارات نسنجيده و تبليغات گونه بوده و حفظ آرامش و اطمينان افكار عمومي را در نظر داشته باشد . از خداوند متعال اخلاص و جد و توفيق را براي خود و شما و همه ي مسئولان اين امور مسالت مي كنم و اميدوارم اين اقدام مورد رضاي حضرت بقيه الله الاعظم روحي فداه قرار گرفته گام بلندي به سوي رفاه و آسايش عمومي را تدارك كند
والسلام عليكم
سيد علي خامنه اي



ارمغان هدفمندی یارانه‌ها در ایران


این یادداشت در ادامه با اشاره به اثرات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ایران نوشته است: به رغم افزایش قابل توجه قیمت ها اجرای این قانون در ایران با آرامش همراه بود.
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس صندوق بین المللی پول در گزارش خود موسوم به «چشم انداز اقتصاد منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی» که روز گذشته منتشر شد یادداشتی را به موضوع اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در ایران اختصاص داده است.
صندوق بین المللی پول در این یادداشت با تشریح متن قانون هدفمند کردن یارانه ها در ایران و نحوه اجرای آن نوشته است: ایران در دسامبر گذشته اجرای قانون اصلاحی یارانه های هدفمند را که یک سال قبل از آن به تصویب پارلمان رسیده بود آغاز کرد. با افزایش قابل توجه قیمت حامل های انرژی، حمل و نقل عمومی، آب و برخی اقلام غذایی مثل نان در ایران این کشور به عنوان نخستین کشور صادرکننده مهم انرژی شناخته شده که اقدام به حذف شدید یارانه های انرژی می کند و در عوض یک نظام واریز سراسری پول نقد به مردم را به اجرا می گذارد.
بر اساس این گزارش با افزایش قیمت ها 60 میلیارد دلار (معادل 15 درصد تولید ناخالص داخلی ایران) یارانه سالانه کالاهای مختلف در ایران حذف شده است. بر اساس قانون 30 میلیارد دلار از این رقم به طور برابر به حساب همه خانوارهای متقاضی واریز می شود که می توانند به هر شکل که خواستند یارانه دریافتی خود را خرج کنند. 18 میلیارد دلار نیز برای تامین مالی پروژه های کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری در بخش خصوصی اختصاص می یابد و 12 میلیارد دلار باقیمانده نیز در اختیار دولت قرار می گیرد تا برای پرداخت قبض های انرژی شرکت های دولتی و افزایش بهره وری انرژی در بخش دولتی هزینه شود.
این یادداشت در ادامه با اشاره به اثرات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ایران نوشته است: به رغم افزایش قابل توجه قیمت ها اجرای این قانون در ایران با آرامش همراه بود.
به اعتقاد صندوق بین المللی پول اجرای این قانون به تحرک اقتصادی در ایران کمک کرده و آثار آن بر رشد اقتصادی کشور در حال نمایان شدن است.
این گزارش نوشته است: انتقال پول نقد به حساب خانوارها تقاضا برای کالاهای ایرانی در داخل را افزایش داده و به ویژه به نفع اقشار فقیر بوده است. نشانه هایی حکایت از آن دارد که جریان جدید انتقال پول به شهرهای کوچک و روستاها در حال دادن نیروی تازه ای به تحرک اقتصادی است. اگرچه هنوز بسیار زود است اثر این قانون بر مصرف انرژی در داخل را برآورد کنیم اما گزارش های اولیه از کاهش شدید مصرف برخی حامل های انرژی تا 20 درصد خبر می دهد.
این گزارش اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بر تورم را نیز معتدل ارزیابی کرده و در این زمینه به نقش موثر دولت اشاره کرده است.
صندوق بین المللی پول افزوده است: اثر افزایش قیمت انرژی بر قیمت کالاهای مصرفی محدود بوده است که اقدامات مقامات کشور برای افزایش واردات، ذخیره کردن کالاهای اساسی و اتخاذ سیاست های اجرایی علل این امر بوده است.
صندوق بین المللی پول در بخشی دیگر از گزارش خود تحت عنوان «درس ها و نگاه به آینده» شفافیت، آمادگی فنی و اطلاع رسانی گسترده را از لوازم پیشرفت در زمینه اجرای این قانون در آینده دانسته است.
این گزارش نوشته است: اجرای آرام اصلاح قیمت ها به تبیین شفاف اهداف اصلاحی، آماگی فنی، و تلاش های اطلاع رسانی گسترده توسط دولت در مورد مزایای این طرح و شرایط برخورداری از یارانه های نقدی بستگی دارد.
گزارش مزبور در مورد چالش ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز نوشته است: اصلاح بخش کشاورزی و شرکتی ایران که مصرف کننده بزرگ انرژی هستند برای جبران اثر منفی افزایش قیمت های انرژی بر صورتحساب های مالی خود شاید تنها چالش بزرگ برای ایران باشد. شرکت های ایرانی باید خطوط تولید خود را به سمت کالاهای دارای بهره وری بیشتر از نظر انرژی هدایت کنند و تکنولوژی های خود را با هدف کاهش هزینه های تولید اصلاح کنند. این کار که ممکن است سال ها به طول بیانجامد به حمایت از ناحیه سیاست های خرد و کلان اقتصادی و محرک ها نیاز دارد.
صندق بین المللی پول در پایان افزوده است: دولت ایران به خوبی از این چالش آگاهی دارد و در حال برنامه ریزی برای کمک به شرکت ها در تلاش های خود در این زمینه است.



برخی مأمور ترویج بی‌بندوباری هستند

زن در اسلام به حجاب و عفاف سفارش شده است و باید قداست خود را حفظ کند، فرهنگ عفاف و حجاب باید در جامعه گسترش یافته تقویت شود.
محمد کرمی‌راد گفت: حجاب عمیقاً ریشه در آیات نورانی قرآن و روایات ائمه دارد و برای گسترش حجاب کار فرهنگی نیاز است.
وی اظهار داشت: انتظار می‌رفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی پوشش اسلامی زنان به نحو شایسته‌ای حفظ شود اما متأسفانه رفته رفته دست‌های بیگانگان و تهاجم فرهنگی برای این منظور برنامه‌های خود را اجرا کردند، همچنین در دولت‌های گذشته نیز شاهد برخی ناهنجاری‏ها در مسئله بدحجابی بودیم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس افزود: آرایش و پوشش نامناسب که برخی مأمور به اجرای آن هستند، مشخصاً برای ترویج بی‌بند وباری و فرهنگ بدحجابی است تا به مرور جامعه را دچار استحاله کنند.
کرمی‌راد گفت: زن در اسلام به حجاب و عفاف سفارش شده است و باید قداست خود را حفظ کند، فرهنگ عفاف و حجاب باید در جامعه گسترش یافته تقویت شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: همه متعهدین به انقلاب باید رسالت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را به‏عهده بگیرند و تمامی سازمان‌ها و نهادها نیز بی‌چون و چرا وارد عرصه شوند.
وی اظهار داشت: این‌که فقط پلیس با استفاده از روش‌های فیزیکی یا دستگیری بدحجابان بخواهد وارد عمل شود و در کنار آن اقدامات فرهنگی انجام نشود، شاید نتیجه عکس داشته باشد.
نماینده مردم کرمانشاه گفت: باید اقدامات و برنامه‌های فرهنگی و ارشادی به نحو شایسته‌ای اجرا شوند و اگر به قانون نیاز است مجلس آمادگی بررسی آن را دارد.
کرمی‌راد افزود: نیروی انتظامی نیز می‌تواند با کسب تجربه از طرح‌های قبلی خود یک راهکار قوی را در دستور کار خود قرار داده با هنجارشکنان برخورد قانونی کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: نیروی انتظامی وظایف و مأموریت ذاتی خود را در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب انجام دهد و کوتاه نیاید و در کنار آن نگاه و بعد فرهنگی این اقدام را نیز تقویت کند.




آسمان و ريسمان بافي آقاي جوانفكر


آقاي علي اكبر جوانفكر، مشاور رسانه اي رئيس جمهور محترم، مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي- ايرنا- و سرپرست مؤسسه مطبوعاتي ايران، در «وب سايت» شخصي خود مقاله اي نوشته است كه به لحاظ متن ناشيانه آن، تأسف بار و به لحاظ آسمان و ريسمان كردن هاي كودكانه و غير منطقي، تعجب آور است.
ايشان در اين يادداشت كه ظاهراً در دفاع از آقاي دكتر احمدي نژاد نوشته شده، آورده است؛ «او دردمند است، گويا خاري در گلويش فرو رفته است. نه مي تواند آن را فرو برد و نه مي تواند آن را برون كشد. از توهين هاي ناجوانمردانه اي كه به نام دفاع از دين و انقلاب نثارش كرده اند، دلش به درد آمده است.
قلبش را شكسته اند. مي گويد كه پس از سال ها نوكري مردم و حركت بر مدار ولايت، به ضديت با انقلاب و رهبري متهم شده است.
همكارانش را فراماسونر و منحرف خوانده اند و او زانوي غم بغل كرده است. كساني كه بايد زبانهايشان به مدح و ثنا باز شود، زشت گويي و لعن و نفرين را نثار ياران وفادارش مي كنند»!

درباره اين يادداشت گفتني است كه:
الف: آقاي جوانفكر توضيح نمي دهد چه اتفاقي افتاده است و از كنار اين نكته بسيار ساده و بديهي به آساني - و شايد به خيال خود با زرنگي!- عبور مي كند كه ماجرا به عزل آقاي مصلحي از وزارت اطلاعات و حكم رهبر معظم انقلاب مبني بر ابقاي ايشان در پست وزارت مربوطه مي شود. فقط همين! و راه حل قانوني، شرعي، ولايي و عقلايي آن نيز پذيرش بي چون و چراي اين حكم ولايي و قانوني است.
بنابراين، اينهمه آسمان و ريسمان كردن هاي كودكانه براي چيست؟ و چرا جرم خود را به ديگران نسبت مي دهيد؟!

ب: آقاي جوانفكر به بهانه دفاع از رئيس جمهور محترم، همه تلاش خود را براي تبرئه يك جريان انحرافي به كار گرفته است، يعني باز هم آقاي احمدي نژاد را براي جريان انحرافي ياد شده هزينه كرده است و اين، دقيقاً همان برخورد غيردوستانه و سودجويانه با رئيس جمهور محترم است.

ج: حضور جريان انحرافي مورد اشاره در كنار رياست محترم جمهوري اگرچه همواره مورد اعتراض دوستداران واقعي آقاي احمدي نژاد بوده است ولي در ماجراي اخير، سخن درباره ابقاي وزير اطلاعات است و معلوم نيست - البته براي ما معلوم است- كه چرا جريان انحرافي ياد شده سعي دارد از اين نمط براي خود كلاهي دست و پا كند!

د: و بالاخره؛ خدا بر درجات امام راحل(ره) بيفزايد كه در اينگونه موارد به داستاني اشاره كرده و مي فرمودند؛ يك آدم ترسناك و بدقواره، كودكي را در آغوش گرفته و سعي در آرام كردن وي داشت، اما ناآرامي كودك هر لحظه بيشتر مي شد. شخص عاقل و كارداني به وي گفت؛ مرد حسابي! اين كودك از خود تو مي ترسد و گريه مي كند. او را زمين بگذار و از كنارش دور شو، آرام مي شود.
و گفتني هاي فراوان ديگري كه به بعد موكول مي كنيم.




نامه تاج زاده از زندان به شریعتمداری و پاسخ کیهان


سايت هاي وابسته به ضدانقلابيون فراري و رسانه هاي بيگانه اخيراً از نامه اي خبر داده اند كه ادعا مي كنند مصطفي تاجزاده از زندان خطاب به مدير مسئول كيهان فرستاده و در آن از شريعتمداري دعوت به مناظره كرده است!

اين نامه اگرچه در سطح وسيعي از سوي رسانه هاي حامي فتنه و راديوها و شبكه هاي تلويزيوني بيگانه منتشر شده ولي هيچ نسخه اي از آن براي كيهان ارسال نشده است و حال آن كه اگر ارسال نامه از سوي تاجزاده صحت داشته و مانند بيانيه هاي حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب از لندن نوشته نشده باشد، لااقل بايستي نسخه اي از آن براي كيهان فرستاده مي شد. ولي صرفنظر از واقعي يا جعلي بودن اين نامه بايد گفت مدير مسئول كيهان بارها آمادگي خود را براي مناظره با سران و عوامل اصلي فتنه اعلام كرده است و براي انجام آن هيچ قيد و شرط و اما و اگري هم قائل نشده است ولي براي مناظره با آقاي تاجزاده فقط يك شرط قائل است و آن، اين كه، سران فتنه و يا لااقل يكي از آنان اعلام كند كه تاجزاده نماينده آنهاست و نتيجه مناظره را، هرچه باشد مي پذيرند، اين شرط براي آن است كه فتنه گران بعد از انجام مناظره «جرزني» نكنند، چرا كه پيش از اين وقتي آقاي تاجزاده با صراحت در جمع دوستان و همفكران خود در زندان- كه فيلم آن نيز منتشر شده است- اعتراف كرد «در انتخابات رياست جمهوري دهم هيچ تقلبي صورت نگرفته است» و تأكيد كرد كه «من معاون وزير كشور بودم و چند انتخابات برگزار كرده ام و مي دانم كه با توجه به ساختار و مكانيسم انتخابات تقلب غير ممكن است» و... همين سران فتنه و گروههاي ضد انقلاب فراري كه نمي توانستند اصل خبر و اعتراف تاجزاده را انكار كنند، اعلام كردند» «تاجزاده» اگرچه عضو مركزيت حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب بوده است ولي در جايگاهي نيست كه بتواند به نمايندگي از جنبش سبز -بخوانيد فتنه آمريكايي، اسرائيلي- اظهار نظر كند!
ادعاي آقاي تاجزاده براي مناظره با مدير مسئول كيهان در حالي است كه درجريان فتنه ۸۸ هيچ يك از آنها حاضر به مناظره با شريعتمداري نشده بودند و در چند مورد نيز كه قرار به مناظره در فضاي دانشجويي بود، بعد از اعلام حضور مدير مسئول كيهان، آقايان انصراف خود را اعلام داشته و پيشنهاد كرده بودند كه طرف مناظره را خودشان انتخاب خواهند كرد.
و اما، به نظر ما- كه دلايل و شواهد فراواني هم براي اثبات آن داريم- آقاي تاجزاده درباره مناظره فقط بلوف زده است و هدف اصلي از اين بلوف، رسوايي ناشي از شكست فتنه آمريكايي- اسرائيلي ۸۸ و فشار هواداران فريب خورده به سران و عوامل فتنه است كه آنان را ستون پنجم دشمن و عامل فريب خود مي دانند. سران فتنه قصد دارند از اين طريق براي فريب خوردگان و رهايي از فشار شديد خانواده هاي آنان، توجيهي دست و پا كنند و از سوي ديگر براي مديران بيروني فتنه پالس بفرستند كه هنوز زنده هستند و نبايد از آنها قطع اميد شود. ولي با اين فرض كه آقاي تاجزاده واقعاً حاضر به مناظره است، مدير مسئول كيهان آمادگي كامل خود را اعلام مي دارد و از هم اكنون تأكيد مي كند كه موضوع مناظره «وابستگي سران و عوامل فتنه به مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس» است و كيهان آماده است بدون آن كه حتي به يك «سند محرمانه» اشاره كند، با استناد به شواهد و اسناد آشكار ثابت كند كه تاجزاده و ساير عوامل اصلي و سران فتنه ۸۸ در ارتباط مستقيم با سرويس هاي اطلاعاتي موساد، سيا و MI۶ بوده اند و هيچ يك از مراحل چندگانه فتنه ۸۸ بيرون از دستورالعمل - از قبل اعلام شده- سرويس هاي مورد اشاره نبوده است و تأكيد مي شود مدير مسئول كيهان در اين مناظره فقط به اسنادي تكيه مي كند كه مورد تأييد سران و عوامل فتنه نيز هست. با اين حساب اگر آقاي تاجزاده، خود و دوستانش را وطن فروش و عامل مستقيم سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و انگليس و اسرائيل نمي داند بايد از موضوع مناظره استقبال كند.
گفتني است در همه نظام هاي حقوقي هرگاه «جرم مشهودي» واقع شود مثلاً؛ شخصي در مقابل چشم همگان، مرتكب قتل يا سرقت شده باشد، ارائه دليل و سند براي رفع اتهام برعهده مجرم مشهود است، يعني قاتل بايد دليل و سندي ارائه كند كه في المثل قصد قتل طرف مقابل را نداشته است و يا از روي اشتباه!! وارد منزل ديگري شده و باز هم به طور تصادفي و اشتباهاً اموال را به سرقت برده است!! از اين زاويه حقوقي، سران و عوامل اصلي فتنه كه آشكارا با دشمنان بيروني و گروههاي ضدانقلاب و تروريستي همكاري و ائتلاف داشته اند بايد پاسخگوي جنايت خويش باشند و دليل و سند قابل قبولي ارائه كنند كه اين همراهي و ائتلاف و جناياتي كه مرتكب شده اند به طور - مثلاً- تصادفي و اتفاقي بوده است!!
و اما در حالت دوم گفته مي شود كه «البينه علي المدعي» يعني ارائه دليل و سند برعهده ادعا كننده است. از اين زاويه حقوقي نيز كيهان اسناد فراوان و غير قابل ترديد و ضمناً كاملاً آشكاري در دست دارد كه از رابطه مستقيم سران و عوامل اصلي فتنه با سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل و انگليس حكايت مي كند. خب! ملاحظه مي كنيد كه كيهان از هر طريق و در هر بستر و چارچوبي كه آقاي تاجزاده بخواهد حاضر به مناظره با ايشان و اثبات قطعي وابستگي آنها به سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه است. ولي براي آن كه آقايان مثل هميشه بعد از انجام مناظره جرزني نكنند و مثلاً ادعا نكنند كه تاجزاده به آنها ربطي ندارد، لازم است لااقل يكي از سران فتنه اعلام كند كه نتيجه مناظره را هر چه باشد مي پذيرد.






ساخت فیلم تازه‌ای درباره فتنه 88

حمید بهمنی قصد ساخت فیلم سینمایی «آ‌ن‌سوی اغما» را با موضوع دفاع مقدس و فتنه سال 88 دارد.
این کارگردان به فارس گفته: «اگر شرایط ساخت فیلم مهیا شود، قصد دارم فیلمنامه‌ای با عنوان «آن‌سوی اغما» را که به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد، جلوی دوربین ببرم.» وی درباره داستان فیلم توضیح داد:«90 درصد فیلم در زمان حال می‌گذرد. بخشی از فیلم به شهدای دفاع مقدس می‌پردازد؛ شهدایی که متأسفانه به فراموشی سپرده شده‌اند و بخشی از داستان به فتنه سال 88 خواهد پرداخت.»
وی درباره «گلوگاه شیطان» و نمایش آن توضیح داد:«فیلم در بخش‌هایی نیاز به اصلاح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای دارد اما ما در انتظار اعتبارات هستیم تا بتوانیم اصلاحات را در بخش تروکاژ انجام دهیم.» بهمنی در خاتمه افزود:«فیلم سینمایی «آن مرد آمد» متأسفانه هنوز نتوانسته است به نمایش عمومی درآید و این درحالی است که فیلم در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر توانست در بخش تجلی اراده ملی مورد توجه قرار گیرد، اما هنوز شرایط اکران آن مهیا نشده است و این مهم نیاز به حمایت وتوجه بیشتر مسئولان فرهنگی کشور به فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس دارد.»



نقش زنان در فتنه

ابن ابی الحدید گوید: اعتقاد علی بر این بود که عایشه همسر پیامبر صلی الله علیه و آله ، زمینه ای را فراهم نمود تا ابوبکر برای مردم نماز بخواند او می گوید که علی علیه السلام این مطلب را بارها در خلوت برای اصحاب نزدیک خود بیان می کرد





ب) عصر رسالت

جنگ احد، تنها جنگی است که مسلمانان طعم تلخ شکست را در آن می چشند و با شهدای فراوان به مدینه باز می گردند. در این جنگ زنان در لشکر دشمن نقش فعالی داشتند. در منابع تاریخی نام هند همسر ابوسفیان، ام حکیم همسر عکرمة بن ابی جهل، فاطمه دختر ولید، همسر عمروعاص، سلافه، خناس و عمره در زمره زنان لشکر قریش ثبت شده و البته تعداد زنان بیش از این بوده است.(8)

زنان در این جنگ به رهبری هند همسر ابوسفیان، به دف زدن و تصنیف خواندن در پشت سر مردان سپاه می پرداختند و بدینوسیله آنان را بر جنگ دلیر می ساختند و کشتگان بدر را به آنان یادآوری می کردند.

حساس تر از آن، اینکه عمره دختر علقمه دوازدهمین و آخرین پرچمدار قریش در جنگ احد است که پس از افتادن پرچم و پراکنده شدن مشرکان قریش آن را بلند کرده سبب انسجام لشکر می گردد، با کشته شدن یازده نفر از پرچمداران قریش، زمان شکست آنان فرا رسیده بود و مردان جنگی و زنان همگی پا به گریز نهاده بودند و اگر دختر علقمه پرچم را به دست نگرفته بود و دوباره لشکر قریش را سروسامان نداده بود، پیروزی مسلمانان قطعی به نظر می رسید. ولی این بار چون پرچمدار، یک زن بود، مسلمین بدلیل برخورد از سر رحمت نسبت به زنان، او را نکشتند و لذا پرچم دشمن استوار شده و مشرکین دوباره تجمع خود را باز یافتند.

زنان لشکر قریش که کینه نسبت به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و حکومت اسلامی، تمام وجودشان را آکنده ساخته بود در صحنه جنگ، پیکر مطهر شهدای اسلام را مثله کرده و گوش و بینی آنان را بریدند.

هند، از گوش و بینی شهدا، خلخال ها و گردن بندهایی به خود آویخت و آنچه زینت داشت همه را به وحشی غلام جبیر بن مطعم، قاتل حمزه داد. جگر حمزه را در آورد و جوید. اما نتوانست فرو ببرد و بیرونش انداخت. سپس روی سنگی بالا رفت و اشعاری در باره این انتقام جویی گفت که هند، دختر اثاثه بن عبد المطلب که از زنان مؤمن حاضر در صحنه پیکار بود، با اشعاری پاسخ هند جگر خواره را داد.(9)

تمامی این حرکات در تقویت روحیه مردان جنگی قریش برای نابودی مسلمین تأثیر به سزایی داشت.

در روز فتح مکه نیز با تدابیر سیاسی پیامبر صلی الله علیه و آله زمینه ای فراهم شد تا ابوسفیان در مکه مردم را از مخالفت و ایستادگی برحذر دارد. هنگام ورود و ممانعت مردم از مقاومت در برابر لشکر اسلام، همسر او هند با خشم فراوان سبیل او را گرفت و گفت: مردم، این خیک روغن گوشت آلود را بکشید، چه زشت قراولی که تو بودی.(10)

هند تلاش داشت تا پایگاه شرک تسلیم نشده و مقاومت در برابر لشکر اسلام تداوم یابد.

به دلیل توطئه های سیاسی فراوان او بر علیه اسلام و مسلمین بود که در روز فتح مکه علیرغم عفو قریب به اتفاق مشرکین، پیامبر صلی الله علیه و آله امر به کشتن هند نمودند. هر چند پس از تقاضای عفو، رسول خدا صلی الله علیه و آله او را نیز عفو نمودند.

در ماجرای فتح مکه نیز زنی دیگر از اهل مدینه به نام ساره، به توطئه چینی بر علیه حکومت اسلامی پرداخت. او که در مکه موجب آزار پیامبر صلی الله علیه و آله می گردید در مدینه، پیش از فتح مکه، نامه حاطب بن ابی بلتعه مبنی بر گزارش آمادگی لشکر مسلمین را در لا به لای موهای بافته سر خود پنهان کرد تا در مکه به سران شرک تحویل دهد. در روز فتح مکه این زن جاسوس از جمله افراد معدودی بود که عفو عمومی پیامبر صلی الله علیه و آله را شامل نگردید. هر چند در نهایت با در خواست برخی مسلمانان با امان رسول خدا صلی الله علیه و آله زنده ماند.

فرتنی و قریبه نیز دو کنیز آوازه خوان ابن خطل بودند که با اشعار مشتمل بر طعن و ناسزا بر پیامبر صلی الله علیه و آله ، آوازه خوانی می کردند و به عزت و اقتدار اسلام لطمه می زدند. این دو که با کلام خویش بر علیه اسلام مبارزه و تلاش کرده بودند، از عفو عمومی پیامبر صلی الله علیه و آله استثناء شدند و قریبه در روز فتح مکه کشته شد، فرتنی که اسلام آورده بود به زندگی خود ادامه داد.(11)

از دیگر زنانی که با سخنان محرک و اشعار خویش در تضعیف اسلام بسیار مؤثر بودند از عصماء دختر مروان یهودی می توان نام برد که پیامبر را نیز بسیار اذیت می نمود، بیان شده که عصماء در مجالس اوس و خزرج حضور می یافت و با اشعار خود آنان را تحریک می نمود تا پیامبر را نابود سازند. به دلیل نقش تخریبی او در تضعیف اسلام و مسلمین بود که توسط عمیر کشته شد.(12)

قابل توجه آنکه اشعار و سخنان زنان قریش در تحریک مردان برای جنگ با مسلمین بسیار مؤثر بوده و سران شرک نیز با بهره گیری از قدرت زنان، در تهییج احساسات لشگر، از آنها استفاده می نمودند. در تاریخ بیان شده که رهبران کفار به این دلیل در جنگ احد، زنان را با خود همراه بردند که سربازان را به جنگ با رسول اللّه صلی الله علیه و آله تشجیع نمایند.(13)

در جنگ احزاب نیز آنگاه که علی علیه السلام با عمروبن عبدود «به تعبیر رسول خدا صلی الله علیه و آله کل ایمان با کل شرک» روبرو شدند، ابتدا حضرت علی علیه السلام از عمرو خواستند تا ایمان آورد و در نتیجه آن حضرت از جنگ با او دست بردارد عمرو نپذیرفت. آنگاه علی علیه السلام به او گفتند: باز گرد و لشگر را نیز بازگردان که در اینصورت از جانب ما هیچ ضرری متوجه شما نخواهد شد. عمرو با همه شجاعتش ابراز داشت: از ترس آنکه مبادا زنان قریش او را مسخره کرده و هجو نمایند چنین نخواهد کرد.(14)

از جمله تحرکات سیاسی زنان در مسیر باطل، می توان از زنی یهودی در جنگ احزاب یاد کرد. در این نبرد، مشرکین مکه با همیاری قبایل اطراف به مرکز حکومت اسلامی، مدینة النبی صلی الله علیه و آله هجوم آوردند. آنان پس از مشاهده خندق ها که مانع حمله آنها به مسلمانان می شد، دست به دامان یهود داخل مدینه شدند. یهودیان بنی قریظه نیز به آنان قول همکاری دادند و بر علیه مسلمین مشغول به توطئه شدند. بدین جهت مسلمانان نیز با یهودیان درگیر شدند. در این جنگ یکی از زنان یهود، سنگ آسیائی را بر سر رزمنده مسلمانی بنام خلاّد بن سُوَید انصاری انداخت و او را کشت. جزای این توطئه نیز آن بود که دستور دادند تا او را در ردیف مردان بنی قریظه اعدام نمایند.(15)

بار دیگر زن یکی از اشراف یهود به نام زینب بعد از جنگ خیبر گوسفندی را بریان کرد و در گوشت آن سم وارد نمود و به عنوان هدیه خدمت پیامبر فرستاد. پیامبر نخستین لقمه را که در دهان خود قرار دادند احساس کردند که مسموم است. فورا آن را از دهان در آوردند. ولی بشیر بن براء بن معرور که چند لقمه از آن را خورده بود پس از مدتی بر اثر سم در گذشت. معروف آن است که پیامبر در بیماری وفات خود می فرمودند: این بیماری از آثار غذای مسمومی است که آن زن یهودی پس از فتح برای من آورد. ابن اسحاق روایت می کند که: رسول خدا صلی الله علیه و آله در مرض وفات خود به ام بشر دختر براء بن معرور که برای عیادت ایشان آمده بود فرمود: ای ام بشر از همان خوراکی که با برادرت در خیبر خورده ام اکنون رگ دلم قطع می شود و بدین جهت مسلمانان رسول خدا صلی الله علیه و آله را علاوه بر افتخار نبوت، دارای مقام شهادت هم می دانستند.(16)

لذا شيخ عباس قمي در منتهي الآمال (17) پيرامون چگونگي رحلت پيامبر اعظم مي نويسد: در احاديث معتبر وارد شده است كه آن حضرت به شهادت از دنيا رفت.چنانكه صفار،به سند معتبر از حضرت صادق(ع) روايت كرده است كه در روز خيبر آن حضرت را در دست بزغاله زهر دادند... پس حضرت در مرض موت خود مي فرمود كه امروز پشت مرا درهم شكست،آن لقمه كه در خيبر تناول كردم،و هيچ پيغمبر و وصي نيست،مگر آنكه به شهادت از دنيا بيرون مي رود.

در كتاب تبار انحراف(18) با استناد به تهذيب الاحكام(19) و تفسير عياشي(20)آمده است:مطابق روايات معتبر،رسول گرامي اسلام، با شهادت از دنيا رفته اند.برخي شهادت حضرت را در سمي دانسته اند كه زن يهودي در عمليات خيبر، در گوشت گوسفند كرده و به ايشان خورانده بود. اما بر اين نظر اشكال وارد است، چون فاصله عمليات خيبر تا شهادت رسول الله(ص)سه سال است.آيا اين زهر سه سال طول كشيده است تا اثر كند؟ بنابراين نمي توان پذيرفت كه اين سم مربوط به سه سال پيش در خيبر باشد.شايد در تاريخ دست برده و كلمه ي «خيبر»را بدان افزوده باشند تا خطي را در كوره راههاي تاريخ گم كنند.
 





:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: