نوشته شده توسط : من

حسن عباسی :به «قلاده‌هاي طلا» از 100، يك مي‌دهم


محمد تاجیک :دكتر حسن عباسي در سخناني در دانشگاه هنر درباره‌ي فيلم «قلاده‌هاي طلا» گفت: اين‌كه اين فيلم سياسي است يا نه، از تعريف سياست مي‌آيد و «قلاده‌هاي طلا» دغدغه‌اش تصوير سياست است.


 

هامون به نقل از بولتن نیوز:

وي با تأكيد بر اين‌كه محتواي اين فيلم بايد مورد توجه قرار گيرد، به تأثير چنين آثاري در جامعه اشاره و اظهار كرد: اگر قدر اين دانسته شود كه روشنفكر جامعه، فساد‌ها را نشان دهد وضعيت بهتر خواهد شد.


عباسي با اشاره به تقدير‌هايي كه اين روزها از ابوالقاسم طالبي مي‌شود، بيان كرد: متأسفانه هر وقت احساس مي‌شود خوب هستيم، متوقف مي‌شويم. اميدوارم كه طالبي متوقف نشود و به خاطر همين من به «قلاده‌هاي طلا» از 100، يك مي‌دهم.

او افزود: «قلاده‌هاي طلا» فيلمي سياسي با ژانري امنيتي است. ما بايد ياد بگيريم حرف سياسي‌مان را در قالب فيلم بزنيم.


 

ماموریت ابلاغ شده به رسانه های اصلاح طلب

رسانه های اصلاح طلب ماموریت جدیدی را در سال ۹۱ دنبال می کنند.

 

 

هامون به نقل از ندای انقلاب:

رسانه های اصلاح طلب ماموریت جدیدی را در سال ۹۱ دنبال می کنند.

براساس گزارش های دریافتی با توجه به تلاش اصلاح طلبان برای حضوری فعال در عرصه سیاسی کشور، دستورالعملی مبنی بر چند بند به برخی نشریات اصلاح طلب جهت پی گیری ابلاغ شده است.نگاهی به خروجی برخی رسانه های اصلاح طلب نشان می دهد که تاکنون این محورهای زیر در این رسانه ها عملیاتی شده اند:

- نقد دولت نهم و دهم

- شیب دادن به اخبار منفی علیه دولت

- درگیر ساختن اضلاع اصولگرایی با یکدیگر

- برجسته ساختن مشکلات اقتصادی

- تاکید بر سلطه یک باند مساله دار بر کشور

- فعال سازی فعالین اصلاح طلب

- معادل نشان دادن عملکر دولت با عملکرد کل جریان اصولگرایی

و...

 

اگر سپاه نبود کشور هم نبود

جایگاه بلند و ارزشمند سپاه پاسداران و رشادت های بی شمار رزم آوران آن نهاد در طول هشت سال دفاع مقدّس، در قالب وصف نمی گنجد.

پاسداری و سپاه
پاسداری به معنای حراست و نگهداری است و در حقیقت پاسداری در انقلاب اسلامی ایران حرکتی بود برای رسیدن به شعار غلبه خون بر شمشیر.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نمادی ارزشمند است که ایستادگی در برابر ابرقدرت های شرق و غرب را سرلوحه کار خود قرار داده و با پیروی از سالار شهیدان امام حسین علیه السلام عزّت و افتخار را پیشه راه خود ساخته تا در سایه روحیه انقلابی و معنویت، نقش تعیین کننده ای در دفع حملات دشمنان اسلام و ایران، ایفا کند.

تشکیل سپاه پاسداران

در سال ۱۳۵۸ و در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بنا به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمهم الله به جوانان غیور و انقلابی، عده ای از دلسوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت فقیه گردهم آمدند و نهاد مقدّس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تشکیل دادند. حضرت امام خمینی رحمهم الله در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب اسلامی رسما تاسیس این نهاد مبارک را اعلام کردند.

انگیزه های تأسیس

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدا جزو نیروهای شهری محسوب می شد؛ امّا با توجّه به شرایط خاص جامعه و پراکندگی قوای انتظامی، مأموریت حفظ نظم و امنیت عمومی را عهده دار شد. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران این نهاد مقدّس با بسیج نیروهای مردمی به دفع حملات دشمنان پرداخت و برای حفظ و استمرار نظام مقدّس جمهوری اسلامی به صحنه های مبارزه علیه استکبار جهانی پا گذاشت.

سپاه و آرمان های والای انقلاب اسلامی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است که برای رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی تأسیس شده است. نام گذاری سالروز ولادت سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام به نام روز پاسدار از این رو بوده است که سپاه، آرمانی بزرگ و مقدّس دارد و آن حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمّدی بر پا شده است و از سویی دیگر، ایثار و فداکاری برای حفظ نظام اسلام و دستاوردها و اصول آن، آرمانی است که سپاه پاسداران با درس آموزی از حماسه حسینی، آن را خط مشی خود قرار داده است.

رسالت عظیم پاسدار

وظیفه پاسداری از دین و خلق خدا، رسالت بزرگی است. برای همین است که امام حسین علیه السلام آن بزرگ پاسدار الهی، برای دفاع از کیان اسلام، مرگ سرخ را به زندگی ننگین ترجیح داد. پاسدار، واژه ای است که در فرهنگ انقلاب اسلامی، حکایت از روحیه شجاعت، شهامت، فداکاری و از خودگذشتگی دارد. در این فرهنگ، پاسدار حقیقی می کوشد، تا سرحدتوان جلوه گر صفات والای حسینی باشد. پاسدار فریاد هیهات من الذّله آن حضرت را روبه روی خویش قرار می دهد و عملاً از هرگونه ذلّت و خواری در برابر دشمن می پرهیزد. امروز پاسداران انقلاب اسلامی با الگوگیری از آن مولای گرامی، می کوشند از دست آورده های انقلاب اسلامی ایران، پاسداری کنند.

امام حسین علیه السلام پاسدار واقعی

امام حسین علیه السلام پیشوای بزرگ رهروان راه حق و اسطوره جاودانه پاسداری از حرمت دین خدا و حریم مسلمانان است. مگرنه این که جهاد همان دفاع در برابر متجاوزان و پاسداری از حرمت دین خداست. امام حسین علیه السلام به درستی می دانست که عاقبت مبارزه با لشگریان یزید، شهادت است و با این آگاهی «مرگ سرخ» را برگزید تا عاشقانش را به جوشش، و کالبد فشرده زمان را به طپش درآورد و خون گرم و هستی بخش عشق و جهاد را در رگ های پیروان واقعی خود جاری سازد. اینک پاسداران سپاه انقلاب اسلامی، می کوشند تا با اسوه قرار دادن آن امام آزاده، رهرو راه او باشند.

وظایف سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تشکیل شد برای ایفای نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن با داشتن پشتوانه عظیم الهی و مکتبی و همچنین نیروی انسانی مخلص، فداکار و آگاه، انقلاب را همچون دژی نفوذناپذیر ساخته است. وظایف این نهاد انقلابی در اوّلین اطلاعیه شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ این گونه اعلام گردید:

کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب؛

مبارزه مسلحانه علیه جریان های مسلحانه ضد انقلاب؛

دفاع در برابر حملات و اشغال گری های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور؛

همکاری و هماهنگی موثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران؛

کمک در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوری اسلامی؛

حمایت از نهضت های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفین جهانی تحت نظارت مقام معظم رهبری؛

و کمک به پیشبرد طرح های عمرانی.

سپاه و پاسداری از نظام

پاسداران سپاه، این دلاوران همیشه پیروز، بعد از انقلاب با اوج گیری دسیسه های دشمنان و گروهک های ضد انقلاب در نقاطی همچون خوزستان، گنبد و کردستان به خوبی وارد عرصه میدان مبارزه شدند و توانستند با بسیج عمومی و هماهنگی با سایر قوا در نقاط کوهستانی و صعب العبور مستقر شده و دلاورانه در برابر اشرار، ضد انقلاب و مزدوران بیگانه صف آرایی کنند. امروزه جای جای میهن اسلامی نشان از رشادت ها و جانبازی های مظلومانه عزیزانی را دارد که برای پاسداری از کیان اسلام و جمهوری اسلامی، جان خود را فدا کردند تا دین و حکومت خدا سرافراز و پرشکوه بماند.

سپاه و جنگ تحمیلی

حمله ناجوانمردانه ارتش عراق به سرکردگی آمریکا و تحمیل جنگ از سوی رژیم بعث به جمهوری اسلامی، صحنه جدیدی از امتحان الهی را پیش روی سپاهیان پاسدار گشود. و مسئولیت سنگین دفاع از مرزهای ایران اسلامی را بر دوش آنان نهاد. برادران دلاور سپاهی با توکل به خداوند و با سرهای پرشور و دل های پرسوز به مقابله با دشمن متجاوز شتافته و در برابر متجاوزان به دفاع پرداختند.

جایگاه بلند و ارزشمند سپاه پاسداران و رشادت های بی شمار رزم آوران آن نهاد در طول هشت سال دفاع مقدّس، در قالب وصف نمی گنجد. و تنها باید همان جمله معروف امام راحل را یادآور شد که: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود»

سپاه و سازندگی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بعد از پایان جنگ تحمیلی علاوه بر فعالیت ها و مأموریت های رزمی، دفاعی و آموزشی، با تشکیل قرارگاه فرماندهی بازسازی خاتم الانبیاء، در عرصه سازندگی شرکت فعال دارد.

اینک سپاه پاسداران در راه آبادانی و عظمت کشور اسلامی ایران، تمام تلاش خویش را به کار گرفته است تا در این میدان مقدّس نیز حضوری فعّال و سازنده داشته باشد. امروزه در فعالیت هایی از قبیل سدسازی، راه سازی، کشاورزی، دامداری، طرح های آب رسانی و گازرسانی و احداث واحدهای مسکونی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقشی فعال و پرثمر دارد.

دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) درباره سپاه پاسداران

رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمهم الله پیوسته از نهاد سپاه و پاسداران انقلاب به خوبی یاد کرده و می فرموند:
«نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حق از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود.»

«من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم. چشم من به شماست.»

دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد سپاه پاسداران

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه ای درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرموده اند:

«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است در همه جهان، پس از صدر اسلام، پدیده بی سابقه ای است. این پدیده در حقیقت، مظهر عینی و مجسمی است برای شعارهای انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت های بزرگ با سلاح توکل بر خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حرکت برای نجات مستضعفان [است].»

«سپاه پاسداران نور چشم و عضو اصلی انقلاب اسلامی است چرا که از بطن انقلاب روییده، رشد کرده و رو به کمال است.»

«برجستگی سپاه در همراهی «سلحشوری نظامی» با «خلوص معنوی» بوده و همه موفقیّت ها از هماهنگی این دو ناشی شده است؛ و این عنصر اصلی که صفت مجاهدان جلیل القدر صدر اسلام و پایه گذاران افتخارات تاریخی اسلام است. همواره باید در سپاه پاسداران حفظ شود.»

یادگاری ارزشمند

سپاه پاسداران، یادگار گران قدر فرزانه دوران حضرت امام خمینی رحمهم الله بر ملّت غیور و دلیر ایران بود. رویش این نهال ارزشمند ابتکار ویژه ای بود که نیاز به هوش بالای فکری و سیاسی داشت.کسانی که تار و پود این شجره مقدّس را می شناسند و عوامل پدید آورنده و اهداف و انگیزه های آن را به خوبی درک می کنند اقرار دارند که پیشنهاد تشکیل این نهاد مقدّس، نشان دهنده ژرف نگری و استواری امام و فرزندان دلاور انقلاب، برای رهایی از ستم و سلطه بیگانگان و رسیدن به استقلال و عدالت واقعی است. بر همین اساس، سپاه و پاسداران انقلاب اسلامی، هیچ گاه نباید از رسالت سنگین خود غافل شوند.

پاسدار، شاگرد مکتب اهل بیت

پاسدار، در مکتب آل محمّد صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام درس مردانگی و گذشت، فداکاری و شجاعت، عزت و افتخار می آموزد. پاسدار، از پیشوای پاسداران و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی علیه السلام سرمشق می گیرد، راه عشق را پیدا می کند و چون پروانه به سویش به پرواز درمی آید.

پاسدار، هرگز صراط مستقیم خویش را فراموش نمی کند و در هیاهوی زندگی هیچ گاه مسیر رو به کمال را گم نخواهد کرد. وی می داند که پاسداری به ایمان و عمل، ولایت، اطاعت، تعهّد و تقواست؛ پس هرگز وظیفه پاسداری خویش را فراموش نمی کند.

پاسدار و ایثار

درخشش شعاع پرفروغ برادران پاسدار در دوران دفاع مقدّس و شجاعت وصف ناپذیر آنان در تمام عرصه های انقلاب و خلوص و عشق به اسلام و میهن اسلامی ایران، نمادی از ایثار و گذشت آنان را به نمایش می گذارد.

سپاه پاسداران، یادگار ایثارگران و حماسه آفرینان شهید و یادآور حاج همّت ها زین الدین ها، جهان آراها، باکری ها و هزاران شهید گلگون کفن دیگر است.

یاد همه پاسداران شهید انقلاب اسلامی را گرامی داریم.

حمایت از سپاه پاسداران

بدون تردید دلاور مردی های برادران سپاه پاسداران بعد از انقلاب در دفع ایادی داخلی و گروهک های منافق و همچنین رشادت های رزمندگان آن در دوران دفاع مقدّس بر همه روشن است و شنیده ها تنها بخشی از دریای قدرت این نیروی عظیم مردمی است؛ بنابراین حمایت همه جانبه مردم از اهداف این نهاد مقدس و پاسداشت ارزش ها آنان، برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی لازم و ضروری است.

سلام و درود

سلام بر پیشوای پاسداران، الهام بخش عزّت و افتخار، حضرت حسین ابن علی که با فدا کردن جان، عشق و ایثار را معنا کرد؛ سلام بر لاله های بوستان محمّدی و شکوفه های وصال عشق الهی؛ سلام بر شما سپاهیان پاسدار، فرزندان دردمند روح خدا خمینی؛ سلام بر شما حماسه سازان عاشورایی سال های رزم و جنگ؛ سلام بر شهیدان پاک دل و بلند همت که هم رمز شما دلیر مردان و سبز قامتان بودند و میدان های نبرد هشت سال دفاع مقدس را با عطرخون خود عطرآگین ساختند.

 

 

 

هامون به نقل از ندای انقلاب:


 

امسال شرایط بسیار حساس است|اختلاف بین مجلس و دولت خواست دشمن است

اگر اختلافی میان مجلس کنونی یا آینده با دولت بوجود بیاید قطعا مورد خواست دشمن است.

عمل اختلاف‌افکنان در نظر مردم قبیح و منفور است/ خواست دشمن ایجاد اختلاف در بین مسئولان است
حمیدرضا مقدم‌‌فر، معاون فرهنگی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار ندای انقلاب با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به حفظ اتحاد و یکپارچگی در کشور و "جری شدن" دشمنان در صورت وجود اختلاف، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین بسترها و زمینه‌های سوء استفاده دشمنان نظام، اختلاف میان مسئولان است.
وی با تاکید بر اینکه اختلاف نظر میان مسئولان طبیعی است و گاهی هم موجب رشد شده است، گفت: اگر اختلاف نظر میان مسئولان به نزاع تبدیل شود بسیاری از ظرفیت‌های داخلی را معطل نگه می‌دارد و موجب از بین رفتن نشاط و امید در مردم می‌شود.
مقدم‌فر افزود: بوجود آمدن چنین شرایط نامطلوبی فرصت‌سازی برای دشمن و ورود دشمن به عرصه داخلی را به همراه دارد و علاوه بر این‌ها تاثر بدی بر نگاه مردم منطقه که در نهضت بیداری اسلامی جمهوری اسلامی را به عنوان الگو قرار داده‌اند، می‌گذارد.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: دامن زدن به اختلافات در بین مسئولان موجب دوری مردم از این افراد می‌شود و عمل اینگونه افراد در نظر مردم قبیح و مورد نفرت است.
وی با بیان اینکه مردم اختلاف‌افکنان را بی‌توجه به فرامین رهبری می‌دانند، عنوان کرد: اختلافات امری شیطانی و نفسانی است و فرصتی برای تهدیدات و ضربات دشمن علیه کشور خواهد بود.
معاون فرهنگی، اجتماعی سپاه در خصوص شرایط سال ۹۱ هم گفت: باید در این سال پیشروندگی انقلاب ادامه داشته باشد و در سال تولید ملی به اقتصاد ملی و اقتدار ملی توجه شود.
مقدم‌فر گفت: با توجه به آغاز به کار مجلس نهم، منتهی شدن امسال به مقدمات انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ و نهضت بیداری اسلامی مردم منطقه، امسال سال حساسی است.
وی ادامه داد: اگر اختلافی میان مجلس کنونی یا آینده با دولت بوجود بیاید قطعا مورد خواست دشمن است و اگر مسئولی از روی غفلت این کار را بکند بداند که به دشمن کمک کرده است.


 

کدام قسمت از خطبه های نماز جمعه تهران توجه رویترز را جلب کرد؟!*سند

 
رویترز: «آیت الله جنتی، رئیس شورای نگهبان، گفت مذاکرات نشان داده که موفقیت آمیز و موثر بوده است ولیکن اگر غرب تحریم ها را ادامه دهد، تهران مذاکرات را متوقف خواهد کرد.»
//

خبرگزاری رویترز، روز شنبه 2 اردیبهشت(April 21) نوشت: «روحانیون با نفوذ ایران از مذاکرات اخیر ایران و قدرت های جهان تجلیل کرده و صحبت های مثبتی را در این باره مطرح کردند. آیت الله جنتی، رئیس شورای نگهبان، گفت مذاکرات نشان داده که موفقیت آمیز و موثر بوده است ولیکن اگر غرب تحریم ها را ادامه دهد، تهران مذاکرات را متوقف خواهد کرد.»
این خبرگزاری غربی ادامه داد: «ایران در این دور از مذاکرات نیز توقف غنی سازی را رد کرد و مجدداً تاکید کرد فعالیت هایش صلح آمیز است.جنتی در خطبه های نماز جمعه گفت که غربی ها آماده اند تا حق غنی سازی ایران را بپذیرند. به هر حال مقامات و شخصیت های ایرانی حرف های مثبتی در این زمینه زده اند. صادق زیبا کلام اعلام کرده است که اعتقاد دارد مذاکرات موفقیت آمیز خواهد بود.»
در حالی مذاکرات استانبول به خوبی نشان داد که غرب با پذیرش حق غنی سازی برای ایران، مجبور به عقب نشینی در برابر جمهوری اسلامی شده است، رویترز افزود: «برخی از تحلیلگران و مقامات غربی معتقدند ایران در ایستادگی خود نرم شده است. تحلیلگران و دیپلمات ها گفته اند که در هفته های اخیر، ایران و غرب باید از هر فرصتی برای حل این بن بست طولانی مدت استفاده کنند. آنها اعلام کرده اند که ایران می تواند غنی سازی محدود خود را ادامه دهد. از طرفی ایران حتی می تواند از آمریکا و اروپا بخواهد تا تحریم ها را لغو کنند.»

 

 

 

هامون به نقل از جام نیوز:

 


 

اسرای ایرانی در ایام شهادت حضرت زهرا (س) چگونه عزاداری می‌کردند

وفات بی بی دو عالم حضرت فاطمه(س) بود. آن شب تلویزیون نوبت بازداشتگاه ما بود. مثل همیشه، شب شهادت حضرت فاطمه(س) از تلویزیون عراق ترانه پخش می‌شد. بچه‌ها به حرمت رحلت این بانوی بزرگ تلویزیون را خاموش کردند.
خبرگزاری فارس: اسرای ایرانی در ایام شهادت حضرت زهرا (س) چگونه عزاداری می‌کردند

 

 

روز شهادت حضرت زهرا(س) همیشه برای شیعیان یکی از روزهای مهم محسوب می‌شده و آنها برای احترام به این روز از هیچ کوششی مضایقه نمی‌کردند و در شرایط سختی که به آنها اجازه برپایی مراسم عزاداری داده نمی‌شد، با سکوت خود به این روز احترام می‌گذاشتند.

سیدناصر حسینی‌پور در کتاب «پایی که جا ماند؛ یادداشت‌های روزانه از زندان‌های مخفی عراق»، خاطره خود از سالروز شهادت خانم فاطمه زهرا(س) را در سال 68 روایت می‌کند و در شرایط سختی که به همراه دیگر در آسایشگاه به سر می‌بردند، تنها توانسته بودند تلویزیون را خاموش کنند. خاطره این روز در صفحه 582 کتاب این گونه روایت می‌شود:

 

یکشنبه 21 آبان 1368- تکریت- کمپ ملحق

وفات بی بی دو عالم حضرت فاطمه(س) بود. آن شب تلویزیون نوبت بازداشتگاه ما بود. مثل همیشه، شب شهادت حضرت فاطمه(س) از تلویزیون عراق ترانه پخش می‌شد. بچه‌ها به حرمت رحلت این بانوی بزرگ تلویزیون را خاموش کردند. نگهبانان کمپ که بیشتر اوقات از پشت پنجره بازداشتگاه‌ها ما را می‌پاییدند و تلویزیون تماشا می‌کردند، ناراحت شدند. تلویزیون را برای استفاده اسرا آورده بودند اما در حقیقت متعلق به عراقی‌ها بود. سروان خلیل اجازه نمی‌داد، نگهبان‌ها تلویزیون اسرا را برای استفاده خودشان ببرند. نگهبان‌ها که تلویزیون نداشتند، شب‌ها پشت پنجره می‌آمدند و هر شبکه‌ای را که می‌خواستند، نگاه می‌کردند. بارها اتفاق می‌افتاد که اسرا دوست داشتند فوتبال تماشا کنند، عراقی‌ها می‌خواستند شوهای عربی و ترکی تماشا کنند. شوهای مورد علاقه‌اشان مرتب از تلویزیون پخش می‌شد. برای حزب‌اللهی‌ها اهمیتی نداشت تلویزیون چه پخش می‌کند. بچه‌ها بجز اخبار برنامه‌های راز طبیعت و بعضی فیلم‌های مستند، دیگر برنامه‌ها را نگاه نمی‌کردند.

ولید از این که بچه‌ها تلویزیون را خاموش کرده بودند، عصبانی شد. او که عفت کلام نداشت، به حمید غیوری بچه گنبد که تلویزیون را خاموش کرده بود، زیاد بد و بیراه گفت. ولید، حمید را کنار پنجره خواند، دستش را از لای میله‌های پنجره بازداشتگاه داخل آورد و چند سیلی خواباند توی صورت حمید.

بنا به دستور ولید تلویزیون را روشن کردند. تلویزیون عراق ترانه محمود انور را پخش می‌کرد. ولید که آدم شاد و شنگولی بود همیشه با خواننده عرب، می اکرم که زن سرلخت و بی حجابی بود، همخوانی می‌کرد. بچه‌ها نه کاری به ولید داشتند، نه به تلویزیون. ولید برای اینکه لج مرا در آورده باش، صدایم زد و گفت:

- ها ناصر استخباراتی، دست بزن!

جوابش را ندادم. حسین مروانی اسیر عرب زبان ایرانی را برای ترجمه حرف‌هایش صدا زد و گفت:

- خمینی بهتون گفته این خانم‌های خوشگل رو نگاه نکنید؟!

دلم نمی‌خواست با او همکلام شوم. از جایم بلند شدم، می‌خواستم به آن قسمت بازداشتگاه بروم، جایی که به ولید دید نداشته باشم، نمی‌خواستم او را ببینم. ولید فهمید؛ مرا کنار پنجره فراخواند و گفت: چطوره شما نیروهای خمینی از رقص و ترانه بدتون می‌آد، من که از دیدن این تصاویر خوشم می‌آد!

- یکی مثل شما خوشش می‌آد، ما بدمون می‌آد. اسلام میگه از گناه دوری کنید!

ولید خندید و گفت: حکومت ایران به زور سر خانم‌ها چادر کرده، من خودم عاشق گوگوش و مهستی شما هستم، چطوری شما از اینا بدتون می‌آد؟

امشب اولین باری بود که ولید درباره مسائل دینی و اعتقادی با من بحث می‌کرد. برای او جا افتاده بود که حکومت ایران به زور سر خانم‌ها چادر کرده. ولید بچه‌ها را تشویق می‌کرد که رقص‌ها، ترانه‌ها و شوهای تلویزیونی عراق را تماشا کنند. شاید یکی از علت‌هایی که تلویزیون آورده بودند، گمراه کردن و به انحراف کشاندن بچه‌ها بود. عراق به همین راحتی برای کسی هزینه نمی‌کرد؛ آنها به نگهبان‌های خودشان تلویزیون نداده بودند، به قول یکی از بچه‌ها عاشق چشم و ابروی دشمن خودشون که نیستند، هدف داشتند. فکر کردم به ولید چه بگویم. تشبیه خوبی به ذهنم آمد، با این که نمی دانستم چقدر حرفم می‌تواند در ولید اثر بگذارد، بهش گفتم:

- سیدی! می‌تونم یه سوال ازتون بپرسم؟

- بپرس!

- اگه شما گرسنه‌تون باشه، برید یه جایی ببینید دو تا کنسرو ماهی هست، یکی از کنسروها درش بسته است، یکی شون هم درش بازِ، از کدوم یکی از کنسروها می‌خورید؟

ولید که اولین باری بود که به ملایمت با من حرف می‌زد، بدون اینکه منظورم را متوجه شده باش، گفت:

- خوب معلومه از کنسرو سربسته!

منتظر همین جوابش بودم تا حرفم را حالی‌اش کنم. وقتی این جواب را شنیدم، بهش گفتم:

- شما به خاطر اینکه اون کنسرو ماهی سربسته، مسموم نیست، ازش می‌خورید، درسته؟

وقتی سرش را به حالت تایید تکان داد، ادامه دادم:

- شما به خاطر اینکه اون یکی کنسرو درش باز بوده و مسمومه ازش نمی‌خورید، درسته؟

ولید که هنوز هم منظورم را نگرفته بود، گفت:

- این چه ربطی به حرف من داره؟

- خیلی ربط داره، من از این سوال منظوری داشتم.

- منظورت چیه؟

- دختر با حجاب مثل کنسرو ماهی سربسته می‌مونه که پاک و باخداست، آدم‌های خوب و با خدا پرورش می‌ده. دختر بی حجاب هم مثل اون کنسرو ماهی سر باز می‌مونه که به اسلام پایبند نیست. آدم‌های فاسد و پلید و خطرناک از دامن اونا پرورش پیدا می‌کنن.

وقتی ولید داشت به حرف‌هایم فکر می‌کرد، ادامه دادم: همان طوری که شما از کنسرو ماهی سر باز و مسموم نمی‌خوری، باید از بی‌حجابی و بی عفتی هم دوری کنید. وقتی از کنسرو ماهی سربسته استفاده می‌کنی، این یعنی که قلبتون داره بهتون می‌گه با حجاب و پاکی هم خوب چیزیه!

دو سالی که ولید نگهبان کمپ بود، اولین باری بود که با دقت به حرف‌هایم گوش داد و به فکر فرو رفت. فکر می‌کنم آن شب با این مثال ساده و ابتدایی توانسته بودم ولید را با وجدانش و حقیقت درونش درگیر کنم، هر چند در برخورد بد او با من تاثیری نداشت.

 

 

 

هامون به نقل از خبرگزاری فارس:

 





:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: