نوشته شده توسط : من

طرح عدالت‌محور ايجاد هشت منطقه فرهنگي در كشور به كجا رسيد؟

 

پيگيري وعده دو سال قبل؛
طرح عدالت‌محور ايجاد هشت منطقه فرهنگي در كشور به كجا رسيد؟

خبرگزاري فارس: با گذشت كمتر از دو سال از طرح وزارت ارشاد و معاونت سينمايي اين وزارتخانه مبني بر ايجاد هشت منطقه فرهنگي در كشور، هنوز اتفاق شايان ذكري در اين حوزه نيفتاده و اين طرح همانند بسياري از طرح‌ها، به اجرا درنيامده است.


 

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، سال 88 با سر كار آمدن معاونت سينمايي فعلي، يكي از برنامه‌هاي كلان اين معاونت در راستاي عدالت‌محوري دولت دهم و سياست‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ايجاد هشت منطقه فرهنگي در كشور عنوان و كم و بيش صحبت‌هايي درباره چگونگي اجراي اين طرح مطرح شد.
«جواد شمقدري» معاون سينمايي وزارت ارشاد سال 88 نيز پيرو برنامه‌هاي وزارت ارشاد در اين زمينه، درباره اين طرح گفته بود: «بسياري از فيلم‌هاي توليد شده، فيلم‌هاي ارزشمند و خوبي هستند و نمره خوبي هم مي‌گيرند اما مشكل مردم بيرجند يا ايذه نيستند و حتي براي شهرستان‌هاي بزرگ نيز گرفتاري‌ها و مشكلات و سوژه‌هاي استفاده شده در اين فيلم‌ها آن‌چنان فراگير نيستند و ما نبايد 40 ميليون مخاطب ديگر خود را فراموش كنيم.
وي راهكار حل اين مشكل را هم بيان كرد و‌ افزود: بايد عرصه‌اي ايجاد كنيم كه افراد بومي هر منطقه در خلق يك اثر سينمايي مشاركت داشته باشند.
اين خبر براي علاقه‌مندان سينما در شهرستان‌هاي مختلف كشور كه با كمترين امكانات فعاليت مي‌كنند، خبري خوشحال‌كننده‌ و نويدبخش تحول در حوزه سينما بود.
معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ حدود 3 ماه پس از اين گفت‌وگوي شمقدري، مباني اصلي طرح را هم به شرح ذيل اعلام كرد:

تشكيل شوراي طرح و برنامه‌ريزي در هر منطقه با حضور كارشناسان فرهنگي جهت تصويب فيلمنامه، برآورد بودجه و صدور مجوز توليد.

الف) توليد يك يا دو فيلم سينمايي بر اساس توافق معاونت با استان‌ها
ب) توليد3 تا 5 فيلم سينمايي (نمايش خانگي) بر اساس توافق معاونت با استان‌ها
ج) توليد 5 تا 8 فيلم مستند بر اساس توافق معاونت با استان‌ها
د) توليد 7 تا 12 فيلم كوتاه داستاني بر اساس توافق معاونت با استان‌ها

در اين طرح پيش‌بيني بودجه هم شده است كه طي آن 60 درصد تعهدات توسط معاونت امور سينمايي و 40 درصد توسط استانداران مناطق پرداخت خواهد شد.
موضوعات و طرح‌هاي فيلم‌هاي توليدي هم داراي شرايطي چون نيروي بومي در هر منطقه، لوكيشن بومي در هر منطقه و در مناطق مرزي توليد مشترك با كشورهاي همسايه عنوان شده بود.
با اين وجود پس از گذشت كمتر از دو سال از ارائه اين طرح، هنوز اتفاق خاصي در اين حوزه نيفتاده و گويا اصلا شوراي طرح و برنامه‌ريزي هر منطقه تشكيل نشده كه بخواهد فيلمي توليد كند.
بر اساس گزارش فارس، اگر قرار باشد يك يا دو فيلم سينمايي، 3 تا 5 فيلم ويديويي، 5 تا 8 فيلم مستند و 7 تا 12 فيلم كوتاه داستاني [با اين قيد كه نيرو و لوكيشن بومي در آن مورد استفاده قرار گيرد] توليد شود، اتفاقات خوبي خواهد افتاد و عدالت‌محوري به معناي واقعي در حوزه سينما ايجاد مي‌‌شود.
از طرف ديگر با اجراي اين طرح، شاهد اشتغال‌زايي در شهرستان‌ها هم خواهيم بود اما اينكه چرا اين طرح تاكنون به مرحله اجرا نرسيده، سوالي است كه بايد مسئولان معاونت سينمايي به آن پاسخ دهند.
از سوي ديگر «جواد آرين‌منش» عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي چندي پيش در گفت‌وگويي اعلام كرده بود كه تنها 25 درصد از بودجه‌اي كه براي ارتقاي فرهنگ در استان‌ها اختصاص پيدا كرده، در استان‌ها هزينه شد و مابقي به پرداخت يارانه‌ها تخصيص پيدا كرد.
شايد يكي از دلايل اين امر هم بحث هميشگي نبود «بودجه» است كه مديران پيش از هر چيزي آن را مطرح مي‌كنند تا توجيه كارهاي نكرده‌شان باشد.
احتمالا اين بار هم همين جواب شنيده مي‌‌شود كه استانداران و يا حتي خود معاونت سينمايي به دليل نبود بودجه و اختصاص پيدا كردن آن به پرداخت يارانه‌ها نتوانستند وارد حوزه اجرا شوند و همانند بسياري از طرح‌هاي ديگر كه فقط اخبار اوليه آن به گوش‌مان مي‌رسد، اين طرح هم فقط در حد حرف باقي مي‌ماند و به فراموشي سپرده مي‌شود.
گويا باز آش همان آش و كاسه همان كاسه است و بايد بار ديگر شاهد تفكر فيلمسازان تهراني در لوكيشن‌هاي آپارتماني باشيم.
 


 

بهزاد: كودك در سينماي ايران دست كم گرفته مي‌شود

 

تابستان و علت‌يابي خلأ اكران فيلم كودك/6
بهزاد: كودك در سينماي ايران دست كم گرفته مي‌شود

خبرگزاري فارس: كارگردان فيلم‌هاي «دره شاپرك‌ها» و «كاكلي» گفت: در سينماي ايران كودك دست كم گرفته مي‌شود، اين در حالي است كه آينده‌سازان سينماي ايران همين كودكاني هستند كه كمترين بها به آنها داده مي‌شود.


 

فريال بهزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سينمايي باشگاه خبري فارس "توانا "‌، در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به فعاليت ناتمام گروه سينمايي كودك و نوجوان در دهه 60 و زنگ سينما در سال گذشته، در خصوص ركود اكران سينماي كودك و راهكارهاي احياي اين سينما بيان داشت: به طور كلي در دنيا، سينماي كودك ازاهميت خاصي برخورداراست چراكه اهميت به كودك يعني اهميت به نسل آينده يك مملكت است، اما اين اواخر در ايران توجه‌ خاصي به سينماي كودك ديده نمي‌شود.
وي در ادامه خاطر نشان كرد: زماني قراربود، سازمان آموزش و پرورش يك روز در هفته "زنگ سينما " و "زنگ تئاتر " را در دروس دانش‌آموزان جاي دهد اما اين اتفاق نيافتد، ‌در ضمن بسياري از صاحبان فيلم هاي كودك نيز اظهار آمادگي كرده بودند كه در سانس‌هاي صبح براي كودكان اكران نيم بها، يك سوم قيمت و حتي رايگان داشته باشند تا حداقل مخاطبان اصلي اين نوع فيلم‌ها به ديدن آثار بنشينند اما متأسفانه آموزش و پرورش هماهنگي‌هاي لازم را انجام نداد و اين اتفاق خوشايند انجام نشد.
كارگردان فيلم «دره شاپرك‌ها» اظهار داشت: هم اكنون فيلم‌هايي كه در ژانر كودك ساخته مي‌شوند به دليل اينكه هيچ اكراني به آن داده نمي‌شود و اكثر اكران‌ها به سينماي بزگسال اتخصاص مي يابد، از يادها رفته‌اند.
بهزاد تأكيد كرد: زماني كه گروه سينمايي كودك و نوجوان وجود داشت، شور و حال خاصي در كل جريان اكران حاكم بود، حتي داخل و بيرون اين سالن‌هاي سينما مطابق با روحيات كودكان تزئين مي شد.
وي درادامه گفت: اما هم اكنون در برپايي جشنواره كودك و نوجوان نيز ترديد وجود دارد و اگر سينماگري درباره كودكان فيلم مي‌سازد تمام تلاش وي، رساندن فيلم به جشنواره است و بس و اميدي براي اكران آن ندارد و بسياري از فيلمسازان كودك، به ژانرهاي ديگر سينما تمايل پيدا كرده‌اند.
كارگردان «كاكلي» در ادامه اذعان داشت: نكته قابل بحث ديگر عامل عدم تكنولوژي لازم در سينماي كودك است چراكه فيلمسازان بايد توجه داشته باشند كودكاني مخاطب فيلم‌هاي آنان هستند كه فيلمي چون «هري پاتر» را ديده‌اند و فيلم‌هاي سينماي كودك ما بايد پاسخگوي نسلي كه در قرن بيست‌و‌يكم زندگي مي كنند باشد اما حقيقتاً سينماي كودك ايران در خصوص تكنولوژي درجا مي‌زند.
اين كارگردان در ادامه بيان داشت: راهكاريي نيز در احياي سينما كودك وجود دارد، مي توان فيلم‌هاي خوش ساخت قديمي مانند «اشك‌ها و لبخند‌ها»، «گلنار» و ... را دوباره، براي نسل جديد اكران كرد و يقيناً، اين فيلم‌ها به دليل خوش ساخت بودن و تاريخ مصرف نداشتن آثار كودك با استقبال خوبي مواجه خواهند شد.
وي در ادامه گفت: بنده به خاطر دارم گروه جديد سينمايي كه وارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد روزنامه‌ها تيتر بزرگي مبني بر ساخت هزار سالن سينما زدند اما نه تنها اين تعداد سالن سينما ساخته نشد، در حق سينما نيز كار چندان مهمي انجام نشد، حال با وجود اين شرايط مي‌توان از سالن‌هاي زيادي كه آموزش و پروش دارد براي اكران فيلم‌هاي كودك استفاده كرد و حتي با ويدئو پروژكتور فيلم كودك را براي مخاطبان اصلي آن به نمايش در آورد.
كارگردان «مرد نامرئي» در پايان گفت: متأسفانه در سينماي ايران كودك دست كم گرفته مي‌شود و هر زماني كه فيلمي قرار است در خصوص كودك ساخته شود اين طور تصور مي‌شود كه هيچ توليد فكر و تجهيزات خاصي لازم نيست و كسري بودجه‌ها نيز به اين بخش اختصاص مي‌يابد و متأسفانه سيما و سينما در عرصه كودك در ورطه تكرار و تلقيد گرفتار است اين در حالي است كه آينده‌سازان سينماي ايران همين كودكاني هستند كه كمترين بها به آنها داده مي‌شود.
 



 

ضرغامي «راديو نمايش» را فردا افتتاح مي‌كند

 

به همراه قدرداني از هنرمندان راديو نمايش؛
ضرغامي «راديو نمايش» را فردا افتتاح مي‌كند

خبرگزاري فارس: شبكه راديويي نمايش فردا (6 تيرماه) توسط ضرغامي(رئيس رسانه ملي) افتتاح مي‌شود.


 

به گزارش خبرگزاري فارس، محمود زنده‌نام رييس مركز هنرهاي نمايشي و راديو نمايش با بيان اين مطلب افزود: امسال در آستانه عيد مبعث، راديو نمايش به مشتاقان و علاقه‌مندان هنرهاي نمايشي اهدا خواهد شد.
وي گفت: ساختار پيچيده و جذاب نمايش در شبكه راديويي به گونه‌اي است كه ذهن خيال‌انگيز مخاطب را به دنياي جديدي دعوت مي‌كند كه در هيچ كجاي ديگر و با هيچ رسانه ديگري نمي‌توان به آن رسيد.
بر اساس اين خبر؛ راديو نمايش دوشنبه 6 تير ماه 1390، با حضور رئيس رسانه ملي، معاون صدا، اساتيد دانشگاه، هنرمندان، معاونين و مديران سازمان در استوديو شماره 1 واقع در ساختمان شهداي راديو، افتتاح خواهد شد.
برنامه‌هاي راديو نمايش هر روز از ساعت 17 تا 24 و تكرار آن از ساعت 12 شب الي 6 صبح روز بعد روي موج اف ام، فركانس 5/107 پخش خواهد شد.
 


 

تصويربرداري اپيزود دوم «مانده از آسمان» آغاز شد

 

با روايتي از راهيان نور؛
تصويربرداري اپيزود دوم «مانده از آسمان» آغاز شد

خبرگزاري فارس: تصويربرداري اپيزود دوم «مانده از آسمان» با روايتي از راهيان نور آغاز شد.


 

به گزارش خبرگزاري فارس، مجري طرح تله فيلم سينمايي «مانده از آسمان» با بيان اينكه تصويربرداري داستان دوم اين تله فيلم سينمايي از اول تيرماه امسال آغاز شده است،‏ گفت: از نيمه دوم خردادماه تصويربرداري اپيزود اول در آبادان و يادمان‌هاي راهيان نور و منطقه اروند كنار و ديگر لوكيشن‌ها تصويربرداري شد و تصويربرداري اپيزود دوم و سوم تا 25 تير ماه به طول مي‌انجامد.
بنابراين گزارش، تله فيلم سينمايي مانده از آسمان با نام اوليه "آخرين وصيت " به سفارش سازمان اردويي راهيان نور و گردشگري بسيج، اواخر اسفند 1389 مجوز توليد گرفت و از نيمه دوم خرداد ماه در آبادان و يادمان‌هاي راهيان نور و منطقه اروند كنار و ديگر لوكيشن‌هاي ديده شده در حال تصويربرداري است و تا 25 تير ماه تصويربرداري آن به طول مي‌انجامد.
يوسف خزايي ادامه داد: سياست‌هاي چهارگانه‌اي كه از سوي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي براي دوره جديد مديريت سازمان صداوسيما طرح شده به طور جامع در برنامه‌سازي‌هاي مربوط به راهيان نور وجود دارد و همان سياست‌ها‏، سياست اصلي و راهبردي راهيان نور كه اميد، آگاهي، دين و اخلاق است، از ويژگي‌هاي ارزشمند و بارز كاروان راهيان نور است.
وي افزود: راهيان نور از حركت‌هاي فرهنگي موثر در ساليان اخير بوده كه با استفاده از گنج عظيم دفاع مقدس توانسته جاي خود را در ميان گروه‌هاي مختلف اجتماعي باز كند. بنا بر اين به نظر مي‌رسد اين حركت تاثيرگذار فرهنگي هنوز گوشه‌ها و عرصه‌هاي ناشناخته‌اي دارد و هنوز نتوانسته به عنوان يك حركت اجتماعي موثر و ناب فرهنگي و لايي همه ظرفيت‌هاي خود را آزاد سازند.
وي اضافه كرد: راهيان نور كه بنا به فرمايش رهبر فرزانه انقلاب از اثرگذارترين حركت‌هاي فرهنگي كشور است بايد به لحاظ فرآيند تبليغات و انتشار آن مورد آسيب شناسي قرار گيرد كه توليد فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي تلويزيوني ابزار مناسبي براي انتقال صحيح فرهنگ راهيان نور است.
مجري طرح اين تله فيلم خاطرنشان كرد: توليد فيلم سينمايي مانده از آسمان كه با رويكرد عميق به دستاوردهاي فردي و اجتماعي كاروان‌هاي راهيان نور مي‌پردازد، مي‌تواند گامي موثر در اصلاح فرآيند تبليغات و نشر ترويج ارزش‌هاي دفاع مقدس به شمار آيد.
بنا بر اين گزارش، اين تله فيلم به كارگرداني محمدرضا آهنج و تهيه‌كنندگي محمدرضا شرف‌الدين، از نيمه دوم خردادماه كليد خورده و به مناسبت فرارسيدن هفته دفاع مقدس از شبكه يك سيما‏، شبكه جام جم و المنار پخش خواهد شد.
اين تله فيلم با اجراي عوامل زير ساخته مي‌شود:
نويسنده فيلم‌نامه: هومان فاضل، كارگردان: محمدرضا آهنج، بازيگران: اپيزود اول: پژمان بازغي، ماه‌چهره خليلي، اپيزود دوم: بهرام ابراهيمي، بهناز توكلي، اپيزود سوم: امير آقايي، آتنه فقيه‌نصيري، اميررضا آهنج، هستي مهدوي‌فر، مدير توليد: فرحناز حسيني، برنامه‌ريز و دستيار اول كارگردان: شكيل مظفري، مدير تصويربرداري: فرشاد گل‌سفيدي، طراح صحنه: ولي خزايي، طراح لباس: شهين صالحي، مدير گريم: مهري شيرازي، مدير تداركات: شهرام صمدي، منشي صحنه: ليلا ستايش، دستيار دوم كارگردان: عليرضا فرد، تهيه كننده: محمدرضا شرف الدين، مجري طرح: يوسف خزايي، سفارش دهنده: سازمان اردويي راهيان نور و گردشگري بسيج، شبكه پخش كننده: شبكه اول سيما، شبكه جام جم، شبكه المنار.
 




 

«مهمان ويژه» 20 تير ماه كليد مي‌خورد

 

با بازي جعفردهقان، مهدي اميني خواه، زهرا اويسي و...
«مهمان ويژه» 20 تير ماه كليد مي‌خورد

خبرگزاري فارس: پيش توليد فيلم ويدئويي «مهمان ويژه» به كارگرداني سيداسماعيل جلالي آغاز شد و 20 تيرماه فيلم در خانه‌اي ويلايي جلوي دوربين مي‌رود.


 

سيد اسماعيل جلالي كارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: به تازگي پيش توليد فيلم را آغاز كرديم و با انتخاب ويلايي در منطقه كامرانيه اميدواريم بتوانيم 20 تيرماه فيلم را جلوي دوربين ببريم.
وي درباره داستان فيلم توضيح داد: فيلم داستاني معمايي دارد و روند داستان به گونه‌اي است كه تا آخرين لحظات مخاطب را به خوبي با خود درگير مي‌كند.
فيلمنامه فوق‌العاده سختي است حدود 90 درصد داستان در يك خانه‌اي ويلايي و كاخ مانند خواهد گذشت و ما با حضور راننده آژانس و مسافر با 5 زوج ساكن اين خانه آشنا خواهيم شد.
طبق برنامه‌ريزي انجام شده تصويربرداري در تهران و حدود 20 جلسه به طول خواهد انجاميد. حدود 12 روز گروه در ويلا مشغول تصويربرداري خواهند بود و مابقي صحنه‌ها در خانه راننده آژانس (مهدي اميني خواه) و خيابان‌هاي تهران ضبط خواهد شد.
فيلمنامه «مهمان ويژه» توسط سينا سعيد وزيري نوشته شده و داستانش درباره راننده آژانسي است كه يك مسافر مهم را به يك ويلا مي‌رساند، وقتي مسافر از او كمكي مي‌خواهد در مقابل يك عمل انجام شده قرار مي‌گيرد و...
در اين فيلم جعفر دهقان، مهدي اميني‌خواه، زهرا اويسي، شهراد وثوقي، پرستو صالحي، ليلا بوشهري، كامران دهقان، سيما مطلبي، جواد عاقبت‌بين، اكبر آبديده و... با معرفي وحيد وفايي به ايفاي نقش مي‌پردازند.
تعدادي از عواملي كه در ساخت فيلم همكاري دارند، عبارتند از:
نويسنده فيلمنامه: سينا سعيد وزيري/ تهيه‌كنندگان: مجيد وعلي پاكدامن/ كارگردان: سيد اسماعيل جلالي /مجري طرح: محمدتقي كاسه ساز (موسسه طلوع سبز انتظار)/ مديرتصويربرداري: هومن سلماسي/ مديرصدابرداري: آرش برومند/ موسيقي: اميد رهبران/ دستيار اول كارگردان و برنامه‌ريز: امين اقبال‌زاده/ طراح صحنه و لباس: مصطفي منفرد/ طراح گريم: مرتضي زاهدي/ منشي صحنه: سميه شهرابي/ مديرتوليد: حسن پاكدامن/ مديرتداركات: مرتضي خسروي‌مجد
سيد اسماعيل جلالي پيش از اين ساخت دو تله فيلم «جورچين» و «دنياي گمشده» را تجربه كرده است.
 



 

تصويربرداري فيلم ويدئويي «آشيانه در باد» به پايان رسيد

 

خبرگزاري فارس: تصويربرداري فيلم ويدئويي «آشيانه در باد» به كارگرداني منوچهر مصيري و تهيه‌كنندگي سيد جواد قاضي روز گذشته به پايان رسيد.


 

به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، تصويربرداري فيلم ويدئويي «آشيانه در باد» روز گذشته با ضبط تصاويري در اتوبان پاك‌نژاد به پايان رسيد هنوز تدوين‌گري براي فيلم مشخص نشده است.
در آخرين روز تصويربرداري مهدي سلوكي و مليحه رخشاني جلوي دوربين رفتند.
طبق برنامه ريزي انجام شده تصويربرداري طي 27 جلسه در تهران و در لوكيشن‌هاي مختلف از جمله خانه، بيمارستان، مغازه و خيابان‌هاي تهران به طول انجاميد.
فيلمنامه توسط عباس نادري نوشته شده و داستان دختر و پسري جوان را روايت مي‌كند كه قصد ازدواج با يكديگر را دارند اما در آزمايشات ازدواج مشخص مي‌شود آنها نمي‌توانند با يكديگر ازدواج كنند...
در اين فيلم كاوه سماك باشي، مريم سلطاني، عنايت بخشي، صديقه كيانفر، مليحه رخشاني و با حضور مهدي سلوكي به ايفاي نقش مي‌پردازند.
تعدادي از عواملي كه در ساخت فيلم همكاري دارند، عبارتند از:
نويسنده فيلمنامه: عباس نادري/ كارگردان: منوچهر مصيري/ تهيه‌كننده: سيد جواد قاضي/ مديرتصويربرداري: سيد محمد قاضي/ صدابردار: حميد اسلامي/ طراح گريم: حسين صالحيان/ طراح صحنه و لباس: صفورا صفاري/ مديرتوليد: هوشنگ حمزه‌اي/ دستيار اول كارگردان و برنامه‌ريز: حميد كاوياني/ جانشين توليد: حيدر يزدان خواه/ مدير تداركات: احد شيرين زاده / منشي صحنه: نسيم مرادي.
 



 

81 کاندیدای مشترک انحرافی‌ها با فتنه گرها

جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه شاخص‌های جریان فتنه با 100 نفر برای انتخابات آینده مجلس مذاکره کرده‌اند، اظهار داشت: 81 نفر از این 100 نفر اعلام کرده‌اند که رئیس جریان انحرافی نیز با آنها مذاکراتی داشته که  رئیس جریان انحرافی نیز با آنها مذاکراتی داشته که این نشانگر یکی بودن اهداف مشترک آنها است.
  حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، عصر دیروز در نشست تیرماه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی و اسلام در اهداف خود ثابت هستند و تغییر هدف نداده‌اند،‌ اظهار داشت: اگر تغییری باشد در عرصه استراتژی و تاکتیک است.
وی افزود: اگر دیدگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌‌ها در آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران را بررسی کنیم، ممکن است در بعد عملی و برخورد تفاوت‌هایی باشد ولی در اسقاط نظام تردیدی ندارند.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به تحریک منافقین توسط غرب گفت: آنها گروهک‌هایی را به جان مردم انداختند که در ترورهای مختلفی نقش داشتند.


16 هزار و 800 شهید ترور داریم

ذوالنور با بیان اینکه در کشور 16 هزار و 800 شهید ترور داریم، تصریح کرد: وقتی به ماهیت جریان‌های ترور نگاه می‌شود، همه سر در توبره غرب و بعضا شرق دارند.
وی تلاش دشمن برای براندازی نظام از طریق تهدیدات سخت، تحمیل جنگ هشت ساله، ‌عملیات روانی گسترده و تحریم اقتصادی را از جمله اقدامات دشمن برشمرده و گفت: بعد از 32 سال اگر نتوانستند تغییر از برون را محقق کنند با توجه به اینکه اهدافشان ثابت است، سقوط نظام از درون را هدف قرار داد‌ه‌اند.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه گستردگی جبهه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فراتر از جنگ فرهنگی است، اظهار داشت: در جنگ تحمیلی دو نوع جنگ داشتیم یکی جنگ رو در رو بود که نمونه آن را در عملیات بدر و والفجر داشتیم و نوع دوم جنگ برون مرزی بود که در آن از علائم و نشانه‌های دشمن برای نفوذ استفاده می‌شد. 

دشمن از تغییر از برون نتیجه نگرفته است

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دشمن از تغییر از برون نتیجه نگرفته و تغییر از درون را در دستور کار خود قرار داده است و با ژست طرفداری از مردم، کلمات جذاب و دلنشین وارد میدان می‌شود.
وی ادامه داد: آنها از الفاظ و شیوه‌هایی استفاده می‌کنند که مردم آنها را از خود ببینند و بپذیرند، بنابراین نفاق و دورویی روش جدید دشمن است. 

امام زمان‌ها و "خدا "های زیادی در زندان‌ داریم

جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه با رشد فناوری‌های جدید گروه‌ها می‌توانند قدرت پیشروی خود را افزایش دهند، تصریح کرد: در عرصه فرقه‌سازی شاهد تجدید حجتیه هستیم و اکنون امام زمان‌ها و خداهای زیادی داریم که در زندان‌ها هستند.
ذوالنور ادامه داد: برای نمونه فردی که از نیروهای مسلح اخراج شده با ادعای امام زمانی مریدان زیادی را به خود جذب کرده و بعد از آن با ادعای خدایی آدم‌هایی را اطراف خود دارد که جلوی وی هفت الی هشت ساعت سجده می‌کنند.
وی افزود: برخی سی‌دی ظهور را می‌سازند و می‌گویند مقام معظم رهبری سید خراسانی است در حالی که کسی نمی‌تواند به قطع بگوید ایشان سید خراسانی است. 

پیشگویان زمان ظهور امام زمان، دروغگو هستند

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کسانی که وقت ظهور را پیش‌بینی می‌کنند دروغگو هستند، گفت: در یکی از کتاب‌های انحرافی از علائم ظهور این گونه بیان شده که در منطقه دو عبدالله خواهد بود که اکنون نیز دو عبدالله داریم یکی در اردن و دیگری در عربستان است.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به تلاش عده‌ای برای دعوت از ملک عبدالله، پادشاه اردن به ایران گفت: آنها تلاش می‌کردند با جاذبه‌های گردشگری رغبتی در وی ایجاد کنند و در آبگرم سرعین ببینند که آیا وی دارای علایم سفیانی است یا نه؟ 

جریان انحرافی خطرناک‌تر از همه جریانات تاریخ انقلاب است

ذوالنور با بیان اینکه جریان انحرافی در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده و خطرناک‌تر از همه جریانات است، گفت: این جریان حتی از جریان‌هایی مثل ملی مذهبی‌ها، حاکمیت افراطیون در دوره اصلاحات، منافقین و حجتیه‌ها، خطرناک‌تر است.
وی ادامه داد: بر اساس مبنای فکری حجتیه در دوران ظهور هر نوع حکومتی جائر است لذا برای حفظ ظاهر هم که شده باید از حکومت فاصله بگیرند ولی جریان انحرافی علاوه بر همه انحرافات حجتیه قدرت و ثروت را نیز در اختیار دارد.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه ادعا می‌کنم در دوران اصلاحات هیچ یک از آرمان‌های انقلاب، اهداف امام و ارزش‌های انقلاب از حمله محفوظ نماند، گفت: در دوران اصلاحات 8 هزار ساعت سخنرانی دارم که در آنها به حملاتی که به ارزش‌ها شده پاسخ داده‌ام. 

خاتمی گفت که بهترین مکتب برای حکومت لیبرالیسم است
وی با بیان اینکه مبنای فکری اصلاح طلبان لیبرالیستی بود، اظهار داشت: رحیم پور ازغدی در رابطه با دیدار خود با خاتمی می‌گوید که دفتر خاتمی از من دعوت کرد و و در دیداری که با خاتمی داشتم وی به من گفت که مباحث شما ریشه در سوسیالیسم دارد.
وی افزود: ‌ازغذی در پاسخ خاتمی گفته بود بحث شما یکطرفه است تفکرات شما نیز لیبرالیستی است و خاتمی گفته بود به یقین و باور رسیده‌ام که تنها مکتبی که می‌توانددر حکومت‌ها جوابگو باشد لیبرالیسم است.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه راس تابلوی اصلاح طلبان ناکارآمدی دین در جامعه بود، اظهار داشت: مردم اصلاح‌طلبان را زودتر می‌شناختند ولی جریان انحرافی شعارها و اقداماتی پررنگ‌تر از انحرافات اصلاح طلبان را دارد و از طرفی دیگر رنگ دین به خود زده است.
وی افزود: جریان انحرافی ژست دین دارد، نمی‌خواهم جسارت به رئیس جمهور کنم و علیرغم اینکه از حامیان دولت هستم ممکن است رئیس جمهور در جایی سخنرانی کند و بگوید من مخالف ولایت فقیه نیستم و نمی‌شود چنین انگی به من زد. 

جریان انحرافی منکر ولایت فقیه نیست

ذوالنور تصریح کرد: ولایت فقیه دارای ابعاد اعتقاد نظری و التزام عملی است، آقایان منکر ولایت فقیه نیستند و راس جریان انحرافی نیز منکر ولایت فقیه نیست بلکه آنها معتقند با توجه به غیبت صغری که در آن حضرت ولیعصر (عج) رخ می‌نماید نیابت بی‌معنی است.
وی اضافه کرد: جریان انحرافی معتقد است دوران ظهور اصغر که علائم آن اشکار شده است کسانی می‌توانند با امام زمان(عج) ارتباط داشته باشند، لذا معتقدند رئیس جریان انحرافی با امام زمان(عج) ارتباط دارد.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: برخی در سالگرد رحلت امام سر و دست می‌شکستند تا به عربستان بروند و از غافله امام زمان جا نمانند کما اینکه رئیس جریان انحرافی در اظهار نظری گفت که در 14 خرداد اتفاقی می‌افتد که دهن منتقدین بسته می‌شود.
وی با بیان اینکه جریان انحرافی منکر ولایت فقیه در نظر نیست، گفت: آقای صفار هرندی می‌گوید در جلسه‌ای بحث می‌شد که ادغام در فلان جا خلاف نظر رهبری است ولی رئیس جمهوری گفت این حکم است، این حکم را راس جریان انحرافی از امام زمان می‌گرفت. 

جریان انحرافی مردم را به سه دسته تقسیم کرده‌اند

ذوالنور با بیان اینکه فضای جامعه ظرفیت طرح مسائلی را ندارد، تصریح کرد: جریان انحرافی معتقد است که مردم سه دسته هستند گروه اول ولایتی‌ها و همان 7 میلیون رایی هستند که به ناطق نوری رای دادند، این سخن صددرصد غلط است برای اینکه رسانه‌های بیگانه اقرار داشتند که در 9 دی بیش از 40 میلیون به خیابان‌ها آمده و از ولایت حمایت کردند. 

کسی که رای می‌دهد مشروعیت نظام را قبول دارد

وی با اشاره به اینکه کسی که رای می‌دهند مشروعیت نظام را قبول دارد، گفت: گروه دوم از نظر این جریان ضدانقلابی‌ هستند که عده‌شان کم نیست ولی این حرف نیز غلط است چون در مقایسه با انبوه مردم عددی نیستند.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه گروه سوم را عامه مردم عنوان کرد و گفت: جریان انحرافی می‌گوید عامه مردم به انقلاب معتقدند ولی در عمل می‌خواهند مشروبات الکلی مصرف کنند با حجاب خانم‌ها کاری نباشد و به طور کلی حکومتی می‌خواهند که کاری به کارشان نداشته باشند.
وی افزود: این‌ها با این نوع نگاه به گروه سوم، دیگر نیازی به ولایت فقیه ندارند و متاسفانه نوع حرکتی که اکنون می شود در این راستا است.
ذوالنور ادامه داد: این جریان سه سال پی‌در‌پی است که تصمیم گرفته می‌شود سران کشورهای فارسی زبان به برای جشن نورزو به تخت جمشید دعوت شوند و سه سال است که رهبری باید مخالفت کنند تا این اتفاق نیفتد؛ در مورد تحولات منطقه نظر رهبری بیداری اسلامی است و این جریان بیداری مردمی را در مقابل نظر رهبری مطرح می کنند. 

در آینده حلقه وحدت جریان انحرافی و فتنه شکل می‌گیرد

وی با بیان اینکه متاسفانه یک گره تلخ در آینده شکل خواهد گرفت، گفت: این گره تلفیق و جوش جریان انحرافی با جریان فتنه است.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه شاخص‌های جریان فتنه با 100 نفر برای انتخابات آینده مجلس مذاکره کرده‌اند، اظهار داشت: 81 نفر از این 100 نفر اعلام کرده‌اند که رئیس جریان انحرافی نیز با آنها مذاکراتی داشته که این نشانگر یکی بودن اهداف مشترک آنها است.
وی ادامه داد: آقای زیبا کلام اخیرا گفته که مشایی با جریان اصولگرایی فرسنگ‌ها فاصله دارد و درباه فتنه چیزی نگفته و شخصیتی قابل احترام است؛ سعید حجاریان نیز گفته که اگر احمدی‌نژاد مشایی را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری کاندید کند ما مشکلی برای ائتلاف نداریم.
ذوالنور با بیان اینکه این دو جریان به هم نزدیک می‌شوند، تصریح کرد: فکر می کنم در آینده نزدیک به هم خواهند رسید و ممکن است شرایط غیرعلنی خود را علنی کنند.

اصلاح‌طلبان با تاکتیک‌های مختلفی به دنبال ایفای نقش در مجلس آینده هستند

وی افزود: اصلاح‌طلبان با تاکتیک‌های مختلفی به دنبال این هستند تا در مجلس آینده نقش ایفا کنند.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه بیان داشت: تفرقه در اصولگرایی، متعدد کردن کاندیداها، به میدان آوردن افراد ناشناخته و نسوخته و مطرح کردن دانه درشت‌ها در شهرهای کوچک از جمله برنامه‌های اصلاح طلبان برای تسلط بر مجلس آینده است.

عزل وزیر اطلاعات به منظور بستن کانال شورای نگهبان بود

وی با اشاره به برنامه جریان انحرافی برای فرستادن 150 نماینده به مجلس آینده، گفت: عزل وزیر اطلاعات به منظور بستن کانال شورای نگهبان بود.
ذوالنور ادامه داد: برخی از مسئولان استانی در دیدار با بنده اظهار داشته‌اند که ارقام ده‌ها میلیاردی برای کارهای فرهنگی استان‌ها تخصیص یافته ولی به استان ها واریز نشده و معلوم نیست در کجا خرج شده است که در این زمینه سئوالاتی از مسئولان مطرح است.
وی همچنین گفت: هزینه کردن برای مجلس آینده برای این است تا از امکانات مجلس استفاده شود. دلیل اینکه رهبری در دیدار با نمایندگان فرمودند نمایندگان از کانون‌های قدرت و ثروت فاصله بگیرند این است که ایشان این خطر را احساس می‌کنند.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه این جلسه با تایید سئوال یکی از اعضا مبنی بر برنامه جریان انحرافی برای تشکیل ارتش 20 میلیونی اظهار داشت: در عرصه بسیج دارند پیش‌آهنگی را تقویت می‌کنند که کارکردش برای انتخابات است.
وی درباره اظهارات آیت‌الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان با بیان اینکه وی فردی عادل، متقی و صادق است، گفت: تردیدی در صداقت ایشان نیست و مطالب از منابع مختلف به وی می‌دهند و ایشان مطالب را نقل کرده و خیلی از حرف‌ها درست، ولی بخشی که نقل شده بود رهبری فرموده با همه برخورد شود ولی با رئیس جریان انحرافی کاری نداشته باشید درست نیست. 

وزن جریان انحرافی در دولت سنگین نیست

جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه درباره میزان همراهی وزرای دولت دهم با رئیس جمهور، تصریح کرد: وزن این جریان در دولت خیلی سنگین نیست، بدنه کلی دولت با نظام و ولایت است در دوران دورکاری رئیس جمهور خیلی از وزراء به دنبال نظر رهبری بودند که اگر آقا اذن بدهند در مسئولیت خود بمانند.
وی در پاسخ به سئوالی پیرامون اتحاد فتنه گران با جریان انحرافی، اظهار داشت: فضای فعلی کشور به نفع جریان انحرافی و جریان فتنه نیست و این دو در بدنه مردم نفوذی ندارد.
ذوالنور اضافه کرد: اگر خاتمی مقابل ولی فقیه می‌ایستاد یا کروبی و موسوی رئیس جمهور می‌شدند و قهر 11 روزه می‌شد همان روز اول کشور را به آشوب می‌کشاندند ولی این اتفاق نیفتاد و نگاه مردم به این بود که رهبری چه مسیر‌ی را ترسیم می‌کنند. 

در صورت آغاز سفرهای استانی، شعارهای مردم جور دیگری خواهد بود

وی تصریح کرد: دلیل اینکه رئیس جمهور نمی‌تواند به سفرهای استانی برود این است که شعارهای مردم جور دیگری خواهد بود و در صورت استقبال نیز مردم شعارهای بصیرت و رها کردن مشایی را خواهند داد.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران درباره تفاوت سرعت برخورد نظام با دو جریان انحرافی و فتنه نیز تاکید کرد: جریان فتنه به مرده‌های سیاسی تبدیل شده‌اند و سران فتنه این را می‌خواستند که دستگیر شده و تبدیل به قهرمان شوند، ولی جریان انحرافی چون قدرت و ثروت را در دست دارند اگر نظام وارد نمی‌شد اختاپوس‌وار همه جا را در دست می‌گرفت. 

رضایی در انتخابات با اقبال اجتماعی روبه‌رو نبود

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اشتباه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری نهم، اظهار داشت: به هیچ وجه اشتباه نشده، برای اینکه 4 گزینه بیشتر نداشتیم یک گزینه رضایی بود که بارها خود را آزموده و فضای اجتماعی به گونه‌ای نبود که با اقبال صندوق‌ها روبه رو شوند و اگر افراد سرمایه‌گذاری می‌کردند شانس کسانی را که در جبهه اصولگرایی نبود را تقویت می‌کرد و دو گزینه دیگر نیز در نطق‌های تبلیغاتی خود پایه‌های انقلاب را هدف قرار دادند. 

80 درصد برنامه‌های احمدی نژاد در مسیر انقلاب بود

وی تصریح کرد: 80 درصد برنامه‌های احمدی نژاد در مسیر انقلاب بوده هرچند در مسیر، انحرافاتی نیز داشته است.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: دلیل حمایت مقام معظم رهبری از ایشان نیز این بود که ایشان این روزها را می‌دیدند و در اوج فتنه 88 فرمودند فتنه‌های عمیق‌تری در راه است ولی در هر حال میزان حال فعلی افراد است و انتخاب بین افسد و فاسد جزء اصول دین است.
وی درباره شماتت اصولگرایان توسط اکثر مردم، تصریح کرد: این درست نیست مردم هر جا لازم باشد اشتباهی را اصلاح می‌کنند.




 


باید مراقب مصادره حرکت‌های مردمی در منطقه بود

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: بیداری اسلامی در مصر، تونس و لیبی، حرکتهای اخیر مردمی در منطقه برخلاف خواست و منافع امریکا، غرب و صهیونیستهاست و باید مراقب هرگونه انحراف و یا مصادره حرکتهای مردمی در منطقه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار آقای عمرالبشیر رئیس جمهور سودان و هیأت همراه، حرکتهای مردمی اخیر در منطقه را سرآغاز یک تحول اساسی در کشورهای اسلامی و منطقه خواندند و اظهار امیدواری کردند: در آینده نزدیک شاهد یک پیمان قوی اسلامی در شمال افریقا باشیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از بیداری اسلامی در مصر، تونس و لیبی، حرکتهای اخیر مردمی در منطقه را برخلاف خواست و منافع امریکا، غرب و صهیونیستها دانستند و افزودند: برهمین اساس باید هوشیار بود که امریکا و غرب، مانع از ادامه مسیر طبیعی این حرکتهای مردمی نشوند و آنها را مصادره نکنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته امریکا و غرب، در کوتاه مدت کاری از پیش نخواهند برد ولی بهرحال باید مراقب هرگونه انحراف و یا مصادره حرکتهای مردمی در منطقه بود.
ایشان موضوع مصر را در تحولات منطقه بسیار مهم ارزیابی کردند و افزودند: پایگاه مستحکم امریکا و رژیم صهیونیستی در مصر، اکنون فروریخته است و امریکا و برخی حکومت های وابسته، در تلاش هستند که شاید در بلندمدت، مسیر را به سمت و سوی دیگری تغییر دهند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سابقه تغییر تدریجی افراد و حرکتهای انقلابی در طول زمان تأکید کردند: نباید گذاشت چنین اتفاقی در مورد مسائل منطقه روی دهد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای درخصوص مسائل لیبی هم افزودند: ما در مورد اوضاع لیبی بشدت نگران هستیم زیرا حرکت مردم لیبی یک قیام جدی و واقعی است و غربی ها مصمم هستند تا نگذارند این حرکت واقعی مردم به سرانجام برسد.
ایشان علت دخالت نظامی غرب در لیبی را همین موضوع دانستند و خاطرنشان کردند: غربیها از تشکیل یک حکومت با گرایش های اسلامی در لیبی و در یک قدمی اروپا به شدت هراس دارند و می‌خواهند مانع از این کار شوند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل سودان و فشارهای غرب به این کشور اشاره و تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران از حکومت اسلامی، دولت و ملت سودان که مصمم به حفظ استقلال، اسلامیت و یکپارچگی سرزمین خود هستند، حمایت می‌کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: ایستادگی و مقاومت دولت و ملت سودان در برابر توطئه‌ها و فشارهای امریکا، رژیم صهیونیستی و غرب قابل قدردانی است.
ایشان تأکید کردند: در شرایط کنونی باید تمام جناحها و گروهها در سودان، هوشیار و متحد باشند.
در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای عمرالبشیر رئیس جمهور سودان روابط ایران و سودان را مستحکم و خوب ارزیابی کرد و ضمن قدردانی از حمایتهای جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود فشارهای غرب، دولت و ملت سودان در مقابل این فشارها ایستادگی کرده اند و به آینده امیدوار هستند.
رئیس جمهور سودان همچنین تحولات منطقه را مثبت و به نفع کشورهای اسلامی دانست و گفت: قطعاً شرایط منطقه به دوران قبل از حرکتهای مردمی باز نخواهد گشت و امریکا و رژیم صهیونیستی ضرر کنندگان اصلی از تحولات منطقه خواهند بود.


 


راز يك نامه بي‌سلام

 



انتشار عمومي نامه آيت‌‌الله هاشمي رفسنجاني خطاب به رهبر معظم انقلاب سه روز قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري دهم از جمله رخدادهاي مهم اين انتخابات به شمار مي‌آيد كه تحليل آن مي‌تواند در ارزيابي وقايع پس از انتخابات نيز مؤثر واقع شود.

نامه هاشمي رفسنجاني به مقام معظم رهبري در وهله اول، واكنش وي به موضعگيري احمدي‌نژاد ـ در مناظره با موسوي ـ عليه او و فرزندانش تلقي مي‌شود. همانگونه كه عنوان شد، نام بردن احمدي نژ اد از برخي شخصيت‌ها مانند آقايان هاشمي رفسنجاني و ناطق نوري و ايجاد شبهه درباره آنان ـ بدون ارائه سند و در غياب آنان ـ از جمله بداخلاقي‌هاي صورت گرفته در مناظره‌ها بود. رهبر معظم انقلاب نيز در نماز جمعه تاريخي 29 خرداد، صراحتاً اين اقدام احمدي‌نژاد را تقبيح و از شخصيت و سوابق هاشمي رفسنجاني و ناطق در انقلاب تجليل به‌عمل آوردند.

با اين وجود، به نظر مي‌رسد نامه هاشمي رفسنجاني به رهبري انقلاب، در سطحي فراتر از واكنشي صرف به موضع احمدي‌نژاد قابل تحليل باشد. فارغ از ادبيات نامه و چرايي انتشار عمومي آن ـ كه براي بسياري از تحليلگران عجيب مي‌نمود ـ برخي سيگنال‌هاي موجود در آن، نشانه‌هايي از آغاز يك مسير جديد داشت.

هاشمي رفسنجاني در اين نامه تأكيد كرده بود كه به دليل مسئوليت‌هاي رسمي خود از موضعگيري رسانه‌اي درباره كانديداها و جريان‌هاي دخيل در انتخابات خودداري نموده، اما در عين حال اذعان مي‌كند كه همگان نظر او را مبني بر به صلاح نبودن ادامه وضع موجود ـ يعني دولت احمدي‌نژاد ـ مي‌دانند.

عدم رسانه‌اي شدن نظر هاشمي رفسنجاني درباره كانديداها حرف درستي است، اما رسانه‌اي شدن نظر ايشان به معناي عدم ورود و دخالت وي در سازماندهي انتخابات نيست. اخبار و گزارش‌هاي متعدد و تكذيب نشده‌اي از ماه‌ها قبل از شروع رسمي روند انتخابات وجود داشت كه بيانگر محوريت هاشمي رفسنجاني براي ساماندهي به ائتلاف «نه احمدي‌نژاد » بود.

همانگونه كه در مقدمه اين مطلب بيان شد انتخابات دهم رياست جمهوري، به نوعي ادامه انتخابات نهم بود و هاشمي در اين انتخابات نيز همچنان نقش كليدي و محوري داشت. نقش ايشان براي ساماندهي ائتلاف مقابل احمدي‌نژاد به گونه‌اي بود كه برخي رسانه‌ها از وي با عنوان بازيگر پنهان ياد مي‌كردند.

تلاش‌هاي هاشمي و اطرافيان وي در حمايت از ميرحسين موسوي و نيز عليه احمدي‌نژاد چيزي نبود كه از ديده‌ها پنهان بماند. هاشمي شخصاً در رسانه‌ها مطلبي بيان نمي‌كرد، اما تقريباً تمامي افراد، جريان‌ها و دستگاه‌هاي منتسب به ايشان با تمام قوا عليه احمدي‌نژاد و در حمايت از موسوي ـ و بعضاً كروبي ـ وارد عرصه شدند. تند‌ترين مواضع عليه احمدي‌نژاد مدت‌ها قبل از مناظره تلويزيوني او از سوي فائزه هاشمي و حسين مرعشي (از منسوبين نزديك هاشمي) اتخاذ شد. به عنوان مثال فائزه هاشمي طي سخناني در اجتماع هواداران موسوي در روز دوم خرداد88 با نام بردن از دوره رياست جمهوري احمدي‌نژاد با عنوان «دوران نكبت» ادعا نمود كه اگر وي دوباره انتخاب شود ادعاي امام زماني خواهد كرد!

مهدي هاشمي رفسنجاني ديگر فرزند هاشمي نيز در ماه‌هاي منتهي به انتخابات، به عنوان موتور محركه و عامل اصلي سازماندهي‌هاي كلان عليه احمدي‌نژاد و به نفع ميرحسين موسوي بود كه براي اين منظور از ظرفيت دانشگاه آزاد نيز در حد وسيعي استفاده مي‌كرد.

فشارهاي پنهان و پيداي هاشمي بر جوامع و تشكل‌هاي مختلف اصولگرا براي عدم حمايت از احمدي‌نژاد نيز چيزي نبود كه از ديده‌ها پنهان بماند. نمونه آشكار آن، اعمال نفوذ وي براي عدم حمايت دو تشكل مهم روحاني يعني جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران براي عدم حمايت از احمدي‌نژاد بود كه نهايتاً نيز سران اين دو تشكل روحاني مجبور شدند به‌صورتي ناقص ا



:: بازدید از این مطلب : 421

|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 تير 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: